Vad är tid?

Här om dagen fick jag frågan från en kille i nätverket vilka dom tre största skillnaderna bland våra kunder och marknaden är över nästan 20 år. Jag behövde nog inte tänka så länge, svaret kom snabbt.

Vi tillåter inte tid för eftertanke, kvalitén på det man får levererat har sjunkit dvs man nöjer sig med låg kvalité och avslutningsvis att vår uppfattning om tid är förändrad.

Som  ytterligare lök på laxen så här i påsktider, såg jag ett FB inlägg med följande tanke;

hm..såg ett program igår där det var en soldat i USA som efter två vändor i Irak, fyra i Afghanistan och 19 år i kåren nått den erfarenhet som gjorde att han blev befordrat till 1. sergeant…makes you think, doesn’t it….

 cit. Hans Augustin

När man läser detta skall man veta att 1. sergant inte är en hög befattning!

Just det, erfarenhet samlar man på sig över tid. Utmaningen är bara att inte låta det gå för lång tid. Det tror jag gäller både enskilda människor och organisationer. För lång tid för vad kan man tänka då? Ja,  kanske för att jag själv inte skall tröttna eller att organisationen tröttnar. Vilket betyder att både jag själv och det sammanhang jag finns i tappar bort en möjlighet.

Hur som helst tänker jag ta påskledigt och fokusera på lite andra saker, t ex, familj,  träning, mat, trädgård och inte minst solen.

PS. Såg föresten en av våra kollegor i branchen använda ordet ”rådgivning” när man beskrev tjänsten coaching och konsulting, så dj-la befriande!

En kommentar Lägg till

  1. Thysell skriver:

    Såhär när även jag ska ha lite påskledigt så upptäcker jag mest tidens viktigaste egenskap. Den finns inte tillräckligt mycket när man vill ha den, och i överflöd när man inte vill ha den.

    I ett projekts begynnelse så får jag för mig att det är vanligt att tänka något i stil med ”saaaaaaatan vad länge vi har kvar till första leverans,” och som PM tänker jag ofta ”helvete vad segt allting är, varför kan jag inte se resultat nu på en gång?”

    Man skulle kanske vilja vända på det där på något sätt. Nu ska jag trycka ur mig ett antal dokument och klockan är redan snart 18. I morse tänkte… Gott om tid, de e luuuuungt.

Kommentera

