Problemet är löst, eller inte….

Jag fick en länk till min mail idag. Avsändaren var Krister Maxe, en känd kille i kretsarna kring säljutveckling/utbildning. Han promotar en kille som heter Jonas Carlström. Jonas har lagt upp en enkel och snygg video på webben. Han beskriver summariskt ett antal kända sanningar kring försäljning.

T ex att vi har två skäl till varför vi använder internet, att lösa problem eller att bli underhållna. En annan sanning som jag tycker är bra är att du inte säljer det du tror utan att du säljer kundnytta.

Kan du göra dessa så har du lyckats. Jag tror att man har gör det lätt för sig.  Utmaningen är nog svårare än så.

Drivkraften att tjäna pengar känner jag är lite platt. Jag hoppas att du som driver utveckling har högre mål än så. Att tjäna pengar blir då en effekt av dessa högre mål.  

Två saker som jag dock tycker är bra är insikten om att marknadsföringen kostar lite på webben, men det kräver hårt arbete.

Jag tror dock att den stora utmaningen handlar om att skapa trovärdighet. Det handlar om att sticka ut bruset av alla andra som är där. Några tjejer som jag tycker har hög trovärdighet i detta är dom som nu skapat en utbildningsplattform på driftig.nu.

En kommentar Lägg till

  1. Charlotte Wormbs skriver:

    Precis Anders, att ha som affärside att tjäna pengar har väl aldrig varit ett framkomligt koncept. Hårt arbete och smarta strategier behövs överallt, så även på webben. De digitala kanalerna är inga självsvängande enheter, utan måste synkroniseras och drivas tillsammans med allt annat man gör. Få det att hänga ihop till en helhetslösning för dina kunder:)!

Kommentera

