Medarbetartyper att akta sig för

on

Nu är det väl ändå så att det finns färre chefer än medarbetare i världen, vilket ger mig slutsatsen att det borde skrivas mer om med och motarbetare än om chefer?  Har de senaste veckorna stött på ett flertal företag som just nu rekryterar medarbetare on mass. Funderar då lite på vad man kan tänka på eller vilka människor man kan möta.

Jag tror inte på myten om att det finns ett profil eller egenskapstest som kan välja ut ”rätt medarbetare” åt mig. Ej heller att fråga en spåtant, läs Saida.

Man upptäcker dock många gånger allt för sent vad man har för kollegor runt sig. Det som kanske just nu triggade mig lite var en artikel som jag hittade i ett nyhetsbrev. Där man som vanligt varnade mig för min chef. Återkopplandes till  chefen i ”The office”. Här kommer en kort presentation av medarbetare.

Teflon medarbetaren

Hon/Han är alltid god och glad och positiv. Oavsett om jag ger negativ kritik eller korrigerar saker. En påminnelse om vad vi sa vid förra mötet skakas snabbt av genom att man svarar;

–          Ja just det, det sa vi. Skall tänka på det till nästa gång.

Men icke, vid nästa tillfälle så är det samma sak igen.

Kompis medarbetaren

Hon/Han berättar gärna om sin familj och vad man gör på fritiden. Vill gärna ta en fika när som helst och frågar också om hur det är på hemmapplan. I den stund ddu måste ställa krav så hänvisar hon/han gärna till att;

–          Ja men du känner ju mig, du vet väl hur det är när man har små barn…..

Svår att ställa krav på och glider gärna in i den sociala delen av relationen.

Visionära medarbetaren

Hon/Han har alltid en önskan om att göra saker bättre. Kan utan förfrågan lägga massor av tid på att ”packa om en produkt eller tjänst och lägga massor av tid på att betrakta omvärlden i ett möte som handlar om ett internt konkret problem. Utalande som sägs kan låta;

–          Ja, men om man tittar på vad man gör inom retail så har man där i många år…..

Streber medarbetaren

Hon/Han utgår alltid från av dom beslut som är fattade i styrelserum eller ledningsgrupper är felaktiga. Hon/han tar gärna diskussionen vid fikat istället för i det möte där det fanns möjliighet att påverka eller kanske få förståelse för det fattade beslutet.

Jaja, oavsett vilken typ av medarbetare jag är så finns det finns dock en gammal devis som jag tror gäller fortfarande, Genom sig själv känner man andra. Eller det kanske helt enkelt är så att, vi blir vad som förväntas av oss?

En kommentar Lägg till

  1. matswallen skriver:

    Man har mött dem alla. Ibland saknar man den som kommer med lösningar eller åtminstone klarsynta och ärliga försök att styra i rätt riktning. men det verkar ibland som en utopi

Kommentera

