Sveriges äldsta 80-talist

Nu har han väl iaf en åldersnoja av stora mått. Ja för visso,  men rubriken handlar om att jag faktiskt lyssnade av Emma Pihl igår. Emma som är den skrivit boken ”Att leda nästa generation” (och är själv född på 80-talet?).  Boken beskriver mycket väl dom krav och förväntningar som finns från våra 80-talister.

Att man vill ha tydligt mandat och en roll med återkoppling, att det man genomför skall göra skillnad. Att man vill bli sedd och vara i ett sammanhang.

Att mina idéer kommer fram. Att ha ansvar för resultat.

Förverkligandet av mig själv.

Det egna valet är centralt.

Jag kan jobba hur mycket som helst om jag får välja själv, med egna valet som grund.

Att tänka ur mitt eget bästa.

Man har sin identitet i mött personliga varumärke, det ingår ett socialt ansvar i detta. Fokus på miljö och andra viktiga värderingar är viktiga.

I tv intervjun (klicka här om du vill se inslaget på 30 min)  som jag såg får Emma frågan om vad vi kommer att komma ihåg av våra 80-talister om 30 år. Svaret på frågan kanske inte blir så tydligt med en journalist som till del försöker svara på frågan själv,  men det landar i att; Generation Y kommer att vara den digitala generationen med livet i fickan, läs iPhone.

Jag tycker att hennes iakttagelser är helt rätt. Den fråga som jag funderar över är dock, vad betyder detta, om nu industrins största utmaning är att behålla dessa medarbetare. Ur ett större perspektiv är nog utmaningen större än så.

Jag tror att den stora utmaningen handlar om att skapa förutsättningar för innovation och entrepenörsskap i svenska företag. Men det är nog igentligen samma sak som att ”behålla våra 80-talister”.

PS. Min egen personliga fundering är att jag varit 80-talist ända sedan sent 80-tal, och om 30 år så fyller jag i bästa fall 80 år.

2 kommentarer Lägg till

Kommentera

