Det var väl ingen nyhet

Fackföreningen Unionens undersökning visar i dagarna att vi som jobbar på kontoret lägger massa tid på ”datastrul”, dvs borttappade lösenord, inloggningar som inte fungerar, etc etc. Detta kostar dom svenska företagen ca 13 miljarder/år.

Jag tror tyvärr den siffran är låg. Inte beroende på mer datastrul utan beroende på den negativa kommunikation som uppstår då en kollega inte får ”sin dator” att fungera.

Att inte fungerande datorer skapar stress det vet vi redan. Men hur hanterar vi den kommunikation som uppstår mellan mig och mina kollegor som oxå sänker prestationen för oss alla. Handlar det om att få insikten om att inte bry sig. Några av oss kanske skall ta till ett utdrag ur ”Sinnesrobönen” av den amerikanske prästen och teologen Reinhold Niebuhr, fritt översatt;

Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra.
Mod att förändra det jag kan och förstånd att se skillnaden.

Kommentera

