Från insource till outsource

on

Någon sa att man just nu har 40% tillväxt i bemanningsbranchen. Jaha, då var vi mitt inne i högkonjunkturen, från insource to outsource. Helt plötsligt så finns det konsulter i alla branscher. Ja, om jag inte kan kalla mina medarbetare som jag kan hyra ut något annat så låt oss kalla dom för konsulter?
Det som kanske är en uppsida med detta är vi genom dessa bolag har skapat en mer uppdaterad arbetsmarknad där människor har möjlighet att finnas i nya sammanhang och utveckla sig själva eller i sin yrkesroll. Nu är jag kanske inte så naiv att jag tror att det är så enkelt.
Det som däremot är tydligt är att det med dom yngre generationerna som nu landar i arbetsmarkanden finns en större grupp människor som tycker att detta är ett positivt sätt att ha ett jobb.

Utmaningarna är att säkerställa att den outsourcade delen av verksamheten verkligen har samma utgångspunkt i sina leveranser som vi som inte är outsourcade. Att tänka på är kanske vilka förutsättningar som finns för ledarskap och hur man operativt kan driva verksamheten framåt, nedan finns en lista på förväntningar som vi kanske måste uppfylla?

Att man vill ha tydligt mandat och en roll med återkoppling, att det man genomför skall göra skillnad. Att man vill bli sedd och vara i ett sammanhang.

Att mina idéer kommer fram. Att ha ansvar för resultat.

Förverkligandet av mig själv.

Det egna valet är centralt.

Jag kan jobba hur mycket som helst om jag får välja själv, med egna valet som grund.

Att tänka ur mitt eget bästa.

Man har sin identitet i mött personliga varumärke, det ingår ett socialt ansvar i detta. Fokus på miljö och andra viktiga värderingar är viktiga.

cit, Emma Pihl

Kommentera

