Några som ta sitt arbete på allvar är Systembolaget, det fick min fru erfara i förra veckan. I ett försök att få bärhjälp ut ur butiken av vår tonårsdotter blev hon stoppad av personalen, som hävdade att hon langade sprit. Dottern uppmanades visa leg, då hon tillsammans med mamma stod i kassakön. Efter viss dialog så valde mamma där att kliva ur kön och göra sina inköp på annan plats och på annat sätt. Här har man fått personal som valt att ta sin yrkesroll på högsta allvar.
Hörde oxå på radion i morse att den senaste vintern kostat SJ miljarder. Då har man nog inte räknat med de kostnader som är kopplat till att det påverkat samhället och affärsutvecklingen i alla andra brancher. Dvs vi som väljer att åka med SJ i vårt arbete.
Jag har i tidigare blogginlägg funderat en del på detta med varumärke och vision.
Man kan ju undra om det faktiskt är så att dom som jobbar inom SJ, vet vilka mål dom jobbar mot? Detta är då inte en medarbetarfråga utan en ledningsfråga. Jag vill bara ge tre tips för dig som kanske just nu har arbete eller tankar i denna fråga;
- Fundera inte bara på hur kunden skall uppfatta oss, hur vill vi att medarbetarna skall uppfatta oss som företag och agera?
- Involvera alla medarbetargrupper och funktioner tidigt i denna process ,det medför att du snabbt får resultat av ditt arbete.
- Skapa mätbarhet i dom aktiviteter som ni gör och koppla det till enskilda medarbetare och funktioner.
Bra exempel på varumärkesbyggande på webben i den kommunala världen är, Mattias Jansson, kommunchef i Katrineholm. I andra brancher kan man hitta guldkorn lite överallt.
PS. För mig och oss så är nu utmaningen att hålla fart i vårt twitterflöde och kanske påverka det;-). Till och börja med måste alla våra medarbetare ha ett twitterkonto och sist men inte minst förstå hur det fungerar, inte minst jag själv.
Tack för uppmärksamheten 🙂