Om man är stark måste man vara snäll

Några av oss kommer ihåg att det är ett citat från Bamse?  Vi får löpande information om hur börserna faller. Då funderar jag på vad som händer med dessa riskkapitalister, inkubatorer och drivhus? Så var tar nu strävan kring expansion och tillväxt vägen? Vilken drivkraft tar vi fram nu, lite mod kanske eller inte….?

Har själv funderat på vilka värden som levereras av en riskkapitalist mer än pengar? Jag kan på håll följa en del inkubator projekt, som i princip stannar vid att man hyr en skrivbordsplats, och så var det väl ändå inte tänkt. I mitt huvud finns det en osund kortsiktighet i detta.

Alternativet kanske är Pro bono? En bransch som historiskt jobbat med pro bono  projekt är advokater. Det är kanske dags och fundera på om man inte skulle göra några sådan? Själv har jag låtit mig/oss lägga tid på två pro bono projekt just nu. Båda projekten handlar om saker som är långsiktigt viktiga, säkerställa våra barns skolgång och hälsa, samt hur man via en webbtjänst kan får hjälp med att hantera hantera våld i nära relationer.

Två frågor som jag tycker är långsiktigt viktiga.

Jag tror att det kommande konjukturförändringarna är av godo att den kanske ger utrymme för långsiktigt hållbar utveckling och ett annat ekonomiskt tänkande. Naivt nog väljer jag dock fortfarande på att tro på transparens, dvs ju mer vi vet om varandra ju mer kan vi uppfylla varandras förväntningar  och ”win-win” men som sagt;

Om man är stark måste man vara snäll – men inte till dumhet, det är väl det som är affärsmässighet?

En kommentar Lägg till

Kommentera

