Inspiration och nya idéer eller inte?

Sitter och läser DN i helgen, på baksidan av DN ekonomi finns en inbjudan till HR-dagarna. Min första tanke faller på Clint Eastwoods kommentar i rollen som polisen Dirty Harry när han får en ny partner från personalavdelningen;

”Personnel thats for assholes….”

Nu delar jag inte riktigt hans värderingar, utan ser det som en oerhört viktig funktion, om den används rätt. HR-dagarna är ett evenemang funnits ganska länge i Sverige. För dig som följer min blogg så vet du att vi/jag jobbar  med många frågor som ligger i anslutning till rollen i en HR organisation.

Man bjuder i detta event på ”det senaste” inom HR och personalfrågor. I detta fall är det allt, CSR, Integration, Värdebaserat ledarskap, Drivkrafter och på toppen av detta lite Mångfald. Dvs lite av varje.

I mitt huvud känns det faktiskt sådär…. Jag vet att det finns massor av HR nätverk som jobbar positivt med utveckling av HR och personalfrågor, men om man utgår från att Sveriges HR förening är den största organisation som arbetar med detta har man ju trots allt ett stort ansvar och en god möjlighet att påverka näringslivsutvecklingen.

Det jag saknar i detta är modet att kanske skapa ett tema. Med detta så kan man få möjlighet att påverka och bidra samhälls och företagsutvecklingen på ett positivt sätt, dvs att gå från reaktivitet till proaktivitet. För det är väl skillnad på att säga och att göra? För mig ger fokus alltid bäst resultat.

Ett aktuellt temat skulle kunna vara, hur stödjer vi med HR, svenska företag och organisationer i lågkonjuktur?

Kommentera

