På femtio år

Jag har alltid funderat på varför dom flesta jämnåriga manliga kamrater heter Mikael, Anders, Peter, Mats, Lars och alla kvinnliga kamrater i samma ålder heter Eva, Lena, Carina, Susanne, Kristina. Det finns en förklaring, det var dom mest populära namnen 1961, men varför då?

Vid en snabb slagning på SCB´s hemsida så kan man se att det är mycket saker som inte ser ut som det gör idag.

Någon av mina kamrater säger också cit. ”Du ser faktiskt lika dan ut idag som du gjorde för ca 30 år sedan när vi umgicks mycket?” Antingen ljuger han eller såg jag ut som en överviktig, vit medelålders man redan då? Jag föddes samma år som Ernets Hemmingway gick bort och även samma år som dockan Barbie fick sin Ken…..

Jag vet iaf att jag inte har samma midjemått idag, som Ken har idag. Om jag skulle gjort en presentation av mig själv då, dvs 1961 hade den nog varit ganska kort, men när jag idag möter människor i mitt jobb kan presentation av mig själv, se ut på följande sätt;

pappa, inom kort också morfar,  50% ölänning, 50% smålänning, 75% stockholmare, ensamidrottare, entreprenör, estradör, vd, säljare, coach, affärsutvecklare, mc-åkare, anglofil och utbildare inom ledarskap, försäljning,  kör på etanol och tankar på OKQ8.

Dock så tror jag att den största erfarenheten som jag fått såhär långt är att det alltid är rätt att säga vad man tycker  att då ställas som motvikt att vara ”till lags”. En övning som kräver ganska mycket mod, och jag övar varje dag.

Ulf Lundell  (länk till spotify för dig som är för ung;-)), var i DN i helgen, han har ju beslutat sig för att sluta skriva låtar cit. ”dom blir ju ändå stulna på webben”, en annan kommentar var som jag tolkade det att ”man kan negligera att man är femtio, men när man fyllt sextio så är det verklighet”

Man kan faktisk skönja en viss bitterhet och att man kanske inte accepterat en del förändringar av omvärlden i det han säger. Men att ha bitterhet som drivkraft tror jag inte leder till något positivt. Det finns andra och bättre drivkrafter, kolla detta inlägg  

PS. Lyssna gärna på texten på låten ”Halvvägs till havet” av Ulf, skulle kunna vara skriven för en timme sedan?

Kommentera

