Systematiserat, sunt förnuft

on

Står och tar upp förväntningarna från ett gäng ingenjörer som deltar i ett utbildningsprogram som jag levererar ett utbildningsavsnitt  inom. På listan av förväntningar dyker denna förväntan upp från en av deltagarna.

Systematiserat – sunt förnuft

Undrar vad det betyder, är det en bekräftelse på allas våra fördomar om ingenjörer, dvs ”allt kan sättas i system”. Å,  jag som tänkte att vi skulle jobba med lite kommunikation och profilanalys, ni vet fyrfälts profiltester. Nu blir det
svårt? Man kanske tycker att det vi skall göra är självklarheter?

Eller det kanske faktiskt är att det faktiskt handlar om det. Att på vår arbetsplats påminna oss om
hur vi gör inom områdena kommunikation, medarbetarskap och försäljning.  Allt för att utveckla en positiv kultur och
justa värderingar.

Fick förövrigt höra ett nytt ord igår, vardagsföretagare – ja, i min tolkning  en företagare som jobbar i vardagen precis så är det. Nu byter jag fokus, nästa vecka får jag föremånen att möta 200 svenska bensinhandlare på deras branchkonvent.

Skall då passa på att jobba med lite systematiserat, sunt förnuft.

En kommentar Lägg till

  1. Mötte önskemål om ”systematiserat förnuft” då jag för länge sedan höll en utbildning på FMV. Det var också ingenjörer som deltog… Spännande är ordet 😉 Kände mig lite ”lost” först, men fann mig och löste uppgiften, och när jag senare läste utvärderingarna så fann jag att huvuddelen var riktigt nöjda. I systematiseringsivern finner man att människor är irrationella och känslostyrda… Det finns inte alltid en låda att stoppa saker i. Det riskerar då att bli väldigt många lådor att sortera… och systematisera… om någon förstår?

Kommentera

