Idag har jag fått föremånen att följa med i starten av ett konvent för svensk bensinhandel. Vi har fått lyssna på allt från utmaningar i branchen till hur vi kan jobba med kommunikation och inställning. Vi lyssnar på Johnny som presenterar en ”ny produkt” Macho Malewash 1500 xp är lösningen för att locka in den underrepresenterade gruppen män i tvättstugan. Den har både växellåda och blinkers, givetvis utan funktion men bara för att man kan. Tack Johnny Sundin jag har beställt en!
Någon av föreläsarna säger att ”Den som har mest energi vinner”. I samband med föreläsningarna har deltagarna möjlighet att skicka frågor på sms. En av frågorna som kom in var;
Men jag som inte är så förändringsbenägen, hur gör jag?
Jag tror att en av dom största drivkrafterna för förändring är mod, lust och nyfikenhet.
Om jag saknar dessa drivkrafter i mitt jobb eller i min verksamhet så blir det sannolikt inte så mycket förändring. Jag utryckte detta i en blogg om innovation. Dvs när vi tar något gamalt och gör nytt av detta.
Ett annat vanligt hinder för utveckling eller förändring är ofta prestige eller rädsla, Rädslan för att misslyckas till exempel. Den stora utmaningen är att inte låta prestige eller annan rädsla styra när du ska göra något.
Imorgon är det min/vår dag tillsammans med ett antal kollegor, vi har redan fått en bra start med dagens uppstart. Vår ”publik” har höga förväntningar och vi skall tävla om vem som driver ”Sveriges lönsammaste bensinstation”.
PS. Underskatta aldrig din förmåga att förändra dig själv, cit. Wayne Dyer, sa Mike Florette en av dagen föreläsare!