Jag skall börja med släpvagn och biltvätt

Jag sitter och lyssnar på seminarier där leverantörer i bensinbranchen  jobbar med försäljning av sina produkter och tjänster. Funderar då själv på att det faktiskt har hänt något i alla brancher de senastet 20-30 åren?

Under 80-talet, pratade vi om fördelar och nytta av en produkt eller tjänst. Under 90-talet pratade vi om att relationen med kunden som det viktigaste.  Vad pratar alla leverantörer om idag 2011, jo att vi måste lära våra kunder att göra en bra affär, själva och med sina kunder.

 Jag är helt övertygad, om vi tar på oss konsumenthatten har vi alltid velat göra en bra affär. Problemet är att vi som konsumenter  inte alltid vet hur vi skall göra den goda affären, slutsats.

Hjälp kunden att göra en bra affär, lär honom använda dina produkter eller dina tjänster.

I min värld pratar vi beläggningsgrad som ett nyckeltal, dvs när och hur tjänar jag mina pengar. Det visar sig att detta gäller faktiskt också i den stund man driver en mack, dvs hur många uthyrningar måste jag ha per dag av min släp eller hur många tvätt kunder  måste jag ha för att kunna åka sportbil istället för min Volvo.

Hur kan jag få ut två hyrpass per dag? Hur kan jag öka antalet biltvättar på min station?

 F-n, man kanske skulle jobba med biltvätt och släpvagnsuthyrning?

PS. Kommer du ihåg filmen ”Carwash”? Fick iaf mig att klippa håret med kvarterts längsta ”flylugg”?

Kommentera

