Jaha, är det dags för lite anseende

on

Fan jag tycker inte det var så länge sedan vi hade lågkonjunktur? Är det dags nu igen, eller? Under september minskade registreringarna av nya företag i landet med 20,5 procent jämfört med motsvarande månad i fjol. Trots det pekar trenden för hela året mot en rekordnotering, det visar färska siffror från Bolagsverket. Under september registrerades 5.003 företag jämfört med 6.297 i september 2011.

Det är i motvind en drake lyfter…..jaja, den har vi väl hört?Som företag kan man ju fundera lite på hur omvärlden uppfattar en?  Jag fick igår förmånen att delta i ”De mjuka värdenas dag” , en av föreläsarna var forskaren,  Tony Apéria, Från Nordic Brand Academy.

Om jag får tolka Tony´s studier (2003-2011) kring att attrahera våra kunder så visar dom att vi skall vara;

  • Synliga
  • Särskiljande
  • Konsekventa
  • Ärliga och äkta i vår dialog

Sist men inte minst handlar det om att hålla vad vi lovar. Det mest ansedda varumärket  i Sverige just nu är inte IKEA, det är Apoteket, lite tankeväckande då denna verksamhet idag är delad på ett flertal aktörer. Det visar sig också att lokala nationella företag har det bästa anseendet, inte allt för överraskande då jag som kund direkt kan ha en ”personlig relation” med min leverantör. En annan slutsats var att. ”Vinstorientering bygger inte anseende”, skönt tycker jag då jag själv tror på att vinsta skapas genom att uppfylla dom andra punkterna ovan och att styra sin verksamhet genom ”Anseende styrning”

Avslutningsvis vill jag citera en av föreläsarna på Sundsvall42 som jag var på i förra veckan;

Dom kommer att glömt vad du sa, men den känsla som du gav stannar kvar.

2 kommentarer Lägg till

  1. Stefan skriver:

    Känns som dessa fyra punkter är tagna ut vår (Mongara´s) verksamhetsplan ..

    Vår styrka är just att skapa delaktigthet , att beröra och uppnå engagemang !
    Finns inga genvägar här, bara kompetensen och viljan finns ,,

    Är du kompetent ? Läs om detta i min blogg, http://stefanwilhelmsson.wordpress.com/2011/10/02/ar-du-kompetent/

    //Stefan , Mongara Linköping

  2. CharlotteW. skriver:

    Att hålla vad man lovar är en nödvändighet, att göra lite till, dvs överraska, ger den där känslan som stannar kvar.

Kommentera

