Varför var du med ditt företag på mässan?

on

För att synas eller….?

Då jag i förra veckan fick möjlighet att tillbringa tre dagar på BRF-mässan i Stockholm tillsammans med kund kan jag såhär i efterhand inte låta bli att reflektera över vad jag sett. Montern där killarna satt sura i montern i tre dagar, troligtvis ”dit kommenderade”  av sitt företag. Tjejerna som var väl uppdaterade på både FB och Twitter hela tiden, då med näsan i telefon – hela tiden.

Jag får lite tid att gå runt och titta bland, leverantörer av både, puts, larm, fönster, tvättmaskiner, ventilation och balkonger.

Jag klockade faktiskt några, hur lång tid det tog innan man som ”besökare” blev uppmärksammad under det man stog och glodde på montern. I vissa fall uppgick tiden till allt från  60 sek, till en evighet, dvs inte alls?. Vill då inte tro att det var mitt otillgängliga yttre eller att jag  inte såg ut som övriga besökare som avgjorde den bristande uppmärksamheten?

Vår kund hade gjort en stor mängd förberedelser så som;

  • En öppen monter där kunden kunde få kontakt från flera håll, jo då vi står i mittgången och hälsar och ler, med rätt frågor till start för ”Det goda samtalet”.
  • Montern i anslutning till ”speakerscorner,  där det stannar en stor grupp besökare varje hel timme. Kunden hinner inte lämna ytan utan att vi är på plats, leende för att just påbörja ytterligare ”ett gott samtal”.
  • Både en tävling och direkt rådgivning kring produkten på plats, allt för att engagera besökaren, Allt för att få en bra förutsättning för ”ytterligare ett gott samtal”.

Bra bemanning som självklart var tränade både på produkt och framförallt kunddialog,( i kundbemötandet via oss så klart!)

Nu börjar den stora utmaningen, dvs efterarbetet. För några av utställarna är detta inget problem, för dom mötte inga kunder trots att dom var där?

För oss andra handlar det nu om att;

  • Återkoppla dialogen vi påbörjade med våra kunder.
  • Skicka information, till dom vi lovat.
  • Utvärdera våra nyckeltal och mål  dvs hur många kontakter?
  • Vad fungerade bra, vad fungerade inte?
  • Hur kan vi göra detta bättre nästa gång?

Framförallt skall vi glädjas åt vi syntes bra och att vi haft många ”Goda samtal”. Min kollega Liselotte har med stöd av en av våra kunder kläckt en rolig idé kring hur man kan synas mer. Så bli nu inte överaskad om du blir uppvaktad på gatan av mig eller någon av mina kamrater.

Kommentera

