Vad sägs om en annan affärsmodell

Jag försöker i mitt eget arbete skapa mod och kraft kring mina kunders utmaningar. Dvs, få kunden att våga göra det han säger att han skall göra.  Jag fick själv  idag  möjlighet att få lite ”mod och kraft” utifrån att lyssna på ett antal föreläsningar utifrån perspektivet affärsmodell. Skönt att se andra dansa på scenen.  Lovade också i tidigare inlägg. att reflektera lite över vad jag såg, och fastnade för en JÄTTEUTMANING.

Begreppet för dagen var affärsmodeller och  beskrivs av konsultbolaget Cordial som sambandet mellan, processer, kompetens, strukturer, värde-erbjudande, kundsegment, kanaler, relationer och hela vägen till K/I och vinst.

Modellen är enkel och tydlig, utmaningen är att idenfiera inom vilken del man skall börja förändra och utveckla? Vi måste realistiskt prioritera inom vilket område vi får störst verkan att förändra främst mht målet att bygga ”långsiktigt och hållbart, eller hur?

För oss som kanske rör oss i världen av B2B företag , blir vi kanske lite stressade när vi upplever utmaningen i att försöka oss på ny affärsmodell där vi tittar på exempel som är B2C och till del hämtas ur spel, underhållning och nöjesindustri.

Det är ju inte alla som levererar en produkt som får 1 miljard visningar på Youtube, läs Lady Gaga….

Nej, det som kvarstår är ”mod och kraft”.  , det är iaf något som Lady Gaga uppvisar! Din förmåga att bära visionen och inte släppa den. Din förmåga att få dina kollegor att förstå vad du förväntar dig av dom i arbetet mod visionen. Fångade oxå ett citat idag som grundaren till Amazon lär ha sagt.

Work hard, have fun, make history!

Nej, jag/vi kunde inte gjort detta event bättre själva, kanske fler presumtiva kunder på plats. Keep up the good work!

PS.  Imorgon går flyget till Kiruna och Ishotellet……öppnar nästa vecka?? Lite orättvist när jag äntligen fått ett uppdrag där uppe!

2 kommentarer Lägg till

Kommentera

