Öppet brev till en riktig ledare

Visst är det skönt när ens fördomar blir krossade? I mitt fall handlar det om hur det är att arbeta i en gruva och hur man uppfattar kvinnor i mansdominerade arbetsplatser.

I slutet av förra veckan var jag i Kiruna och fick träffa Håkan, en kille som sedan några år arbetar som chef vid LKAB. Kanske en sann entrepenör fast som anställd på LKAB?  När han möter oss så är det med både mod och kraft han beskriver sig själv och sin verksamhet vid gruvan. Som Stockholmare får jag anstränga mig för att hänga med detta energiknippe (kanske därför bilden på honom är lite suddig).Vi får ta del av allt från att titta ner från toppen på gruvan och den gigantiska malmkropp man bryter i, till hur man producerar pellets för ståltillverkning och export över hela världen. Men det som fastnar starkast är med vilken stolthet han beskriver hela verksamheten och det fokus man har både på medarbetarnas välmående men framförallt ”SÄKERHET” och ”ORDNING och REDA”.

Han beskriver målande kopplingen mellan medarbetarnas välmående, mångfald och deras prestation. Vi får möjlighet att passera deras arbetsplats och då upptäcker jag något som jag inte sett tidigare, alla informations och planeringstavlor är kompletta och uppdaterade med rätt status. Han beskriver dom möten som görs för att driva verksamheten operativt, gruppdynamik och kommunikation är hela tiden delar som är naturliga. Arbetsordrar är utskrivna eller digitalt upplagda beroende på vad som funkar bäst för individen. För mig symboliserar Håkan två begrepp som vi/jag gärna återkommer till, nämligen ”Mod och Kraft”. Vi bombarderar honom självklart med en massa frågor om allt från ledarskapet till produktionsrelaterade frågor.

Enda gången han kanske blir lite svarslös är på frågan;

Vilken är din största utmaning framåt?

Han lovar att återkomma med svar på den frågan, och det gör han säkert!

Tack Håkan, önskar att det är fler runt om oss tar sitt chefs och medarbetarskap med så stort engagemeng och allvar som du gör! Det är det som gör skillnad.

5 kommentarer Lägg till

  1. liselotten skriver:

    Leif Börjesson från Spendrups gjorde en framtidsbetraktelse som jag lyssnade på och menade att ”mest energi vinner”. Dvs den som orkar hålla sig engagerad och därigenom vara en god förebild för andra kommer att vara vinnare.

    För det är så det kommer att bli skillnad. Personer som syns, orkar och gör så att det fungerar! Hjältar i vardagen som får andra att se saker på nya sätt eller nya saker. Heja Håkan!

  2. Anders Lindh skriver:

    Här kommer svaret på min fråga kring Håkans utmaning, tunga mål vill jag lova;

    Min största utmaning för mig i mitt ledarskap är att skapa motstånd i min vardag för mig själv.. med motstånd menar jag:

    Skapa kreativitet och energi med att ställa krav på mig så att jag har utmanande arbetsuppgifter mot det utsatta målet ”LKAB 37” för mina medarbetare. LKAB 37 = 37 miljoner ton färdiga produkter 2015 från idag 25 miljoner ton

    Att fortsätta leda mig själv mot utmanande mål så att jag orkar bibehålla min energi med att ha en god hälsa

    Att vara en förebild för många

  3. Håkan Siikavaara skriver:

    Hej Anders

    Roligt att få träffa dig och din fru, tack för dina fina ord dom berör mig

    Var in på din hemsida och vi ska snart träffas för att jag skall hitta fler verktyg för att fortsätta utveckla och utvecklas.

    Tack Håkan Siikavaara

Kommentera

