Före, vid sidan och bakom

I fredags tog mitt jobb mig till Sundsvall. Målet var ett kundbesök och lite partnerkontakter. Kundbesöket handlade om medarbetarskap. Eller hur man i en större organisation ser värdet av att utveckla medarbetarskap, och därmed göra skillnad i konkurrens mot andra aktörer i samma bransch.

Min kalender tvingade mig att flyga, och det är inte min starkaste gren. Framförallt om man flyger mindre propeller maskiner, SAAB 340 motsvarande. för mig är det som om man åker flygande moped.

När jag kliver på planet ser jag i dörren att där pågår någon form av utbildning, dvs erfaren flygvärdinna utbildar ny flygvärdinna. Då jag snabbt meddelar att jag gärna sitter långt fram i planet så säger den erfarna värdinna snabbt. -”Inga problem, du får sitta här jämte mig. Va skönt tänker jag, för på något vis tror jag att det är betydligt stabilare att flyga långt fram i planet?

Av nyfikenhet så kan jag inte låta bli att se hur hon gör och framförallt tjuvlyssna på samtalet, där hon som erfaren värdinna bara ger positiv feedback och löpande frågar den yngre kollegan.

I mitt samtal med henne så säger hon;

Det handlar om att förflytta sig i relationen med nya medarbetare, först går man före, där efter vid sidan om, för att därefter gå bakom.

Ja, det är skönt att möta folk som har ett ”arbetslivsintresserat beteende” det är dessa människor som kommer att utveckla vårt näringsliv på ett positivt sätt. Oavsett i vilken verksamhet man befinner sig.

En kommentar Lägg till

Kommentera

