Handbok för arbetslivsengagerade

Samlar du på saker? I helgen så målade jag om familjen ”relikskåp” från vitt till signalrött. I mitt fall ett häftigt gammalt glasat medicinskåp från någon sjukstuga i Stockholmsregionen. Ett såntdär som distriksläkare Runeberg tog fram den stora sprutan med vaccin för att sätta i låret på Anders, 5 år.

Ja, nu är det konverterat till det som kallades för vitrinskåp när man var mindre. Skåpet där mamma och pappa hade sprit, glas och finporslin. Innehållet i vårt skåp består av min samling  av fickknivar och en del reseminnen som familjen har i termer av Buddor och flätade korgar från Bali, och någon urna från södra Spanien. Jag har också påbörjat en annan samling som jag inte kommer att få in i ” relikskåpet”.

Min samling av ”goda medarbetare”. Jag har helt enkelt  börjat samla på människor som är ”arbetslivsengagerade” (tack för ordet, Gunilla på twitter, @larspotter) , dom finns faktiskt överallt och  man blir så glad när man möter dom. Senast jag mötte en var i fredags på flyget.

Ett annat skönt exempel var Karin som fotade en lapp som spärrvakten lagt upp i spärren;-) bilden ser du ovan. Så då är det väl dags för en handbok för oss ”arbetslivsengagerade”, har redan funderat på några rubriker till kapitel;

  • Att ge min omgivning positiv energi
  • Hur skapar jag rätt prioriteringar
  • Att vara entrepenör på jobbet
  • Vem äger min tid, ett sätt att bli effektiv
  • Mitt eget medarbetarsamtal
  • Ge min chef positiv feedback
  • Det finns alltid något att göra – eller vad skall jag göra nu
  • Mod att fatta egna beslut i linje med företags mål

Nej, denna bok är inte skriven ännu, men jag borde nog skriva den?

En kommentar Lägg till

Kommentera

