Chefens bön i jultid

on

Just nu är vi många som sitter minst sagt utmattade och väntar på att det skall bli julledig. Märker också att man i Google skriver in sökfrasen ”tråkigt på jobbet” just nu? Mitt bidrag  i detta är ett blogginlägg som jag skrev tidigare men som är ganska välbesökt just nu?!

Förresten julledigt,  ja…., i år så är det en så kallad arbetsgivare jul. Inte så många klämdagar.  Några av oss kanske upplever att chefen är mer stressad än vanligt och att han kontrollerar vad jag gör, ”mer än lovligt”!? Ibland har jag tänk att man kanske får den chef man förtjänar, dvs om jag möter henne/honom på ett visst sätt så kanske jag blir bemött på ett visst sätt?

I  tidningen chef dök denna artikel upp nyligen,

Jag tror faktiskt att chefen just nu ber sin egen bön såhär i juletid;

  • Gör så att jag slipper kontrollera vad du gör och att det bli gjort.
  •  Prata med mig och varandra.
  • Låt mig få veta status kring vad som händer just nu.
  • Visa mig att du har koll på läget.
  • Hjälp mig att hitta en tydlig överenskommelse mellan dig och mig.

Frågan är bara till vem hon/han skickar bönen till?

PS.” Vi måste få våra medarbetare att hitta nyttan och lusten med att göra som vi tänkt i våra processer och det handlar om skillnaden mellan måste och vill”, en tanke från en chef jag träffade nyligen.

3 kommentarer Lägg till

  1. matswallen skriver:

    Tänk om man skulle kunna bli bönhörd av det stora flertalet.

    1. Anders Lindh skriver:

      Jag tror att utmaningen ligger i att på samma sätt som vi idag i Sverige har en ganska väl utvecklad bild av hur en ”god” chef skall vara, måste vi få till bilden av en ”god” medarbetare.

      Frågan är väl var man börja den resan, tyvärr finns fortfarande en bild som svävar över näringslivet, bilden av att ett ”arbete är en rättighet för alla”? Bilden har nog fått en törn dom senaste ären, men frågan kvarstår, hur gör vi för att få till bilden, det räcker ju inte med att ”hänga upp värdegrunds-tavla” i receptionen?

Kommentera

