Julbrev #4 2012 implementationens och tillväxtens år

Sista julbrevet för i år, väljer att ställa mig själv frågan;

Vad har jag tillsammans med med min kamrater i Stockholm presterat under 2011;

Flyttat ett kontor, startat upp ett kontor, levererat ut en större webbaserad utbildningplattform, genomfört tre större diplomerade utbildningar, närmat oss en två nya brancher att jobba med, jobbar med två CSR projekt ”pro bono”, genomfört fem större värdegrundsprojekt hos kund, varit leverantör i fem större konferenser, slutfört skrivandet av ett bokmanus, levererat återkommande till tre myndigheter i sverige,  hittat former för det som vi konsulter kallas för ”performance management”, tagit in tre nya partners i vår verksamhet, deltagit i sex kickoffer för kund, varit projektledare i tre större förändringsprojekt, tagit fram två ”nya” utbildningsprodukter.

Ja, listan kan göras längre men det är det jag kommer ihåg just nu. När jag tittar på listan så förstår jag att vi just nu är ganska slitna?

Funderar på vad vi skall fokusera på under 2012? 2011 fokuserade vi/jag på ”mod och kraft”.  Modet att göra, tycka, säga och sist men inte minst städa bort saker som inte ger energi.

2012, skall bli implementationens år – via Wikipedia får jag följande beskrivning och utdrag;

Under senare år verkar dock begreppet ha börjat ändra betydelse och används även om de processer som inplanterar särskilda förhållningssätt hos personalen, att få rutiner att fungera i vardagsarbetet m.m. Detta är dock inte den ursprungliga statsvetenskapliga betydelsen av implementering eller implementation.

Tror att det är många av oss som kan skriva under på tankarna kring denna ”ändrade betydelse”?

Men måste kanske forma om implementation till ett annat mantra, det får nog bli ”TILLVÄXT” – hur vi gör det kommer jag att fundera på till efter nyåret och återkomma till i denna blogg. Men först skall jag ställa mig frågan;

Tillväxt till vad och varför?

Du som läser detta får självklart ge mig ett svar på frågan gärna som kommentar i bloggen, lovar självklart komma med mitt eget svar.

PS. Jag har också lovat mig själv och min omgivning att gå på julledighet i eftermiddag,  inte röra FB, Mail, Twitter,  min dator eller telefon före den 8 januari. Om du ser mig göra det, påminn mig om mitt löfte!

10 kommentarer Lägg till

  1. Bing skriver:

    Så länge du ringer mig innan du verkställer jultystnaden är det helt ok..

  2. Implementera? I ordlistan står det exakt det jag förutsatte; ”Genomföra…” Ja, du har ett mål;= resultat vid en viss tidpunkt, varför inte 2011-12-31? En lista med punkter som vi har för avsikt att göra… för att nå målet. Vi vet ungefär hur vi skall göra för att nå målet… vi genomför; implementerar… Konstigare än så kan det vara, eller? Vi får andra att förstå varför. Vi får våra närmaste att bli delaktiga i genomförandet… En del gör det fast de inte blivit ”tillsagda” att göra det… Då har vi kommit långt! Jösses vad jag blev högtravande här då… God Jul alla goa!

  3. kan bara konstatera att du inte håller vad du lovar, du har visst varit ute på FB 🙂
    vilket jag var tvungen att blogga om ! God fortsättning
    http://blogg.qualitas.nu/?p=294

    1. Anders Lindh skriver:

      Till min glädje så fick jag en replik på detta inlägg, tack. Jag har svarat i din blogg, ser fram mot att hitta något att jobba tillsammans kring under 2012 ? God fortsättning själv;-). Mvh A

Kommentera

