Var går gränsen för försäljning?

Vi är nog många som tycker att FB är både bra och viktigt men till vad? Sociala media har blivit en plattform inte bara för vad jag som person tycker och tänker just nu (status) . Utan också en plats för försäljning  och marknadsföring. Jag får alla typer av erbjudanden om tjänster som jag inte efterfrågar och då inte från annonsörer utan min ”vänner” som det heter på FB.

Alla vet idag vilken kraft det finns i att göra detta i sociala medier. Frågan är vilken trend som kommer?

Min senaste upplevelse är just nu är Per Morberg. En go kille som har en skön inställning till matlagning som jag gillar stort!

Glad i hågen klickar jag i att följa Per. Mina första uppdateringar som dök upp från Per handlade om tips på vad skall ha till middag, kanon! Men nu får jag hur många uppdatering som som pratar om det nya vinet.

Ge mig något som inte bara är din produktmarknadsföring. Kanske en tvist som väcker mitt intresse inte bara hur gott det där vinet är.

Ett exempel på en tjej som också säljer produkter och tjänster är vår partner Charlotte. Hon har en förmåga att skriva om sina tjänster så till och med jag tycker att det är kul att läsa om mobila applikationer och det digitala livet. Detta utan att hon använder en dyr kommunikationsbyrå eller reklambyrå, vet jag! Hon väljer oxå att hålla två/tre FB sidor i luften, en som är hennes ”privata” och en/två som är hennes affärer.

NEJ Per, se till att du får någon som hanterar ditt personliga varumärke bättre. Det är det värt! JA, jag skall fundera på vad jag själv lägger ut och hur på FB?

PS. På TV kan jag stänga av Per Morberg, när jag vill. Han har just slutat twittra om sitt nya vin på min FB sida.

En kommentar Lägg till

  1. Charlotte W. skriver:

    Per Morberg är ganska sällan i min tv och han har aldrig fått någon chans i mina sociala mediekanaler så vad och hur han twittrar har jag ingen koll på. Problemet är väl, gissar jag, att han inte gör det för egen maskin utan har släppt det i knät på någon eller några. För mig är det en obegriplig taktik, särskilt när man bygger ett varumärke runt sin person. Det är ju vansinnigt svårt att låta någon annan spela rollen som sig ”mig” i sociala media. Det krävs ett extremt genomtänkt manus, om ens det hjälper. Det kan ju också vara så att han gör det själv för att någon tvinga honom dit och han inte tycker att det är intressant eller roligt. Är det så är det bättre att han låter bli. För vem vill twittra med någon som egentligen inte gillar det sociala spelet på nätet? Vi får helt enkelt hitta några andra, roligare, att hänga med på nätet istället!

Kommentera

