Måste man vara nörd för att bli framgångsrik?

Just nu fokuserar vi på tillväxt, både kundens och vår egen. Jag slås idag av en tanke initierat av en trendspaning  som kanske har en viss sanningshalt och kan inte få bort tanken ur huvudet.

I världen av företag och annars visar vi återkommande upp,  Zuckerberg, Jobs och Gates, alla fokuserade nördar på sitt sätt.  Är framgång att bli rik, funderade faktiskt på detta i tidigare blogginlägg

Ja, framgång kan självklart vara olika saker och definieras på olika sätt. Dock så drar vi ofta likhetstecken till pengar. Pengar är väl isf bara ett medel för att göra andra saker. Med andra saker menar jag att det handlar om att ha friheten att alltid välja det jag vill göra.

Om man nu är intresserad av det mesta och söker helhet och samband, kan jag då inte bli framgångsrik?  Jag har bestämt mig,  jag skall skapa tillväxt i min person samtidigt som vi/jag gör det tillsammans med mina kunder och gläds åt detta.

Det viktigaste är att vi gör det vi kommit överens om, inget annat, nämligen bra affärsprocesser, låt mig kalla det för ordning och reda.  Dock återstår den stora utmaningen.  Att alla i en verksamhet förstår vad, hur och varför. Vi/jag kallar det för implementation och tillväxt.

Om du läst inlägget såhär långt skulle jag gärna vilja se dig på samma forum som jag själv är på LinkedIN, kolla denna diskussion?

4 kommentarer Lägg till

  1. Bing skriver:

    Ojuste av dig att locka med en nördrubrik för att sedan släppa ämnet helt och hållet i ditt inlägg. Ställer man en retorisk fråga i rubriken lär man ju få följa upp och besvara den också, eller? #göromgörrätt 🙂

  2. Anders Lindh skriver:

    Hahaha, skönt att se att du läser bing. kanske svaret var lite otydligt rent retoriskt. mitt tydligaste svar är; NEJ, man behöver inte vara nörd. Det handlar om hur man defenierar framgång? För övrigt är jag lite trött på att man alltid visar upp framgångsrika människor som haft turen att få rätt idé vid rätt tillfälle;-)

  3. Johan skriver:

    Hej du halvroliga säljgubbe 🙂

    ….”turen att få rätt idé vid rätt tillfälle”….

    De flesta människor har hur många bra idéer som helst hela tiden, problemet är alltså inte att få idéer, det svåraste är nog att våga tro på sig själv och sina idéer, inhämta den kompetens som krävs för genomförandet, ordna finansiering, skaffa leverantörer, anställa folk osv… Man måste helt enkelt ha en ”motor” / drivkraft, och framförallt att aldrig ge upp.’

    …..kalla det vad du vill, men det känns inte som att det handlar om tur……

Kommentera

