Dax att vara inspiratorisk

I bilen med kund så pratar vi nätverk och utveckling. Kunden berättar för mig att hon har en liten grupp runt sig som hon skulle vilja jobba mer tillsammans med. I detta nätverk skapas och hämtas energi kring olika saker, högt och lågt, man är helt enkelt inspiratorisk. Som jag tolkar ordet är de en sammanslagning mellan inspiration och konspiration.

När jag kommer hem så slår jag upp begreppet ”inspiratorisk” på google, det är ett medicinskt begrepp som jag inte hittar innebörden av?

Men där med nätverk kan ju se så
olika ut. Allt från mer avancerade ”pyramidspel” med avgifter, till mer traditionstyngda verksamheter bestående av, äldre vita medelålders män och allt däremellan.

Utmaningen är att skapa nätverket som ger energi och tillväxt. Så vad gör vi då, när nätverket inte uppfyller detta. Kanske skall starta en ”Unconference”, dvs ett möte där deltagarna sätter agendan för vad vi skall tala om. Företeelsen dök upp för några år sedan och har idag fått fäste bland HR och IT folk men borde passa även som modell för begrepp som tillväxt och innovation. Kanske skall köra detta under hösten, en unconference?

Kring begreppet tillväxt bloggar just nu Liselotte på Entreprenör 24, hennes utgångspunkt är sälj, sälj, sälj….Innåt, utåt, framåt!

Tillsvidare tänkte jag försöka vara mer inspiratorisk både i mitt arbete och annars….

Kommentera

