Stolen with pride, eller inte?

Man behöver inte bli förbannad över att kunder eller andra skäl idéer och tankar. Vi har idag en värld av tjänster och produkter som finns tillgängliga över webben. Synen på kunskap och kompetens ser inte ut som för 10 år sedan. Att man då tror att man kan behålla en gammal affärsmodell är nog en felaktig tanke. Senaste exemplet fick jag nyligen via FB;

Fy f– va dåligt!!!!

Kunder med på dagens fisketur med maken hade med gps o loggade positioner!!!

Heligt förbannad o chockad över folks gränslöshet!!!!!!

Vad hände med vanligt hyfs o respekt?!!!!!!

Det är precis som med fildelning som drabbade musik och filmindustrin för några år sedan. Om det nu är så att vi stjäl idéer och koncept hej vilt så måste jag kanske börja tänka på annat sätt.

Kanske helt enkelt måste förändra och utveckla min affärsmodell.

Kanske skall ställa mig några frågor;

Vilka kunder skall köpa vad? Hur ser mitt erbjudande ut, finns det något som inte går att ”sno”? Kan jag ta betalt på något annat sätt? Hur kan jag knyta kunden närmare mig? Vad är unikt i mitt erbjudande?

Det är kanske detta som kallas den ”nya ekonomin”, ett utryck som för några av oss hade en annan betydelse runt decennieskiftet. Stolen with pride!

Annonser

3 kommentarer Lägg till

  1. Lars naumburg skriver:

    Så länge man följer den i vetenskapliga sammanhang väl fungerande etiketten att ange källan. ”det här fiskestället visade mig Ulla Magnusdotter mot att jag lovade att aldrig avslöja det”. Typ.

  2. Emma Hising skriver:

    Håller helt med. I dags läget måste man tänka om och tänka nytt. Det handlar inte om att gå miste om en kund för att kunderna har tillgång till ditt material på nätet som t ex en presentation på Slideshare eller arbetsdokument på Scribd. Tvärtom, tycker man ska vara generös med sitt material i detta informationssamhälle vi lever i och att materialet ska var sökbart för att synas bland dina konkurrenter. Detta material är ju till för att du enklare ska kunna sälja dina tjänster. Sen kanske man inte ska avslöja sina hemligheter. Det är ju din talang och kunskap som du själv besitter som du säljer till dina kunder. Bara för att man hittar underlag på hur man t ex gör en sociala media strategi betyder inte det att en kund klarar det utan hjälp från en specialist som är utbildad och har en hel del erfarenhet inom ämnet. Det handlar också om tid. Att lägga ut vissa jobb på andra som är betydligt bättre på området betyder att kunden själv har mer tid att fokusera på det dom är bäst på.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s