Har vi inte kommit längre i sociala media

Är det någon skillnad? Nej…..Jag reagerar sedan länge på dom nätverk som finns och effekterna av dessa. Har nu upptäckt ett annat fenomen som blir tydligt. När vi nu rör oss i sociala media så beter vi oss på precis samma inskränkta sätt som vi gör (IRL) i verkliga livet, mycket ryggdunk blir det.

Fick idag en kommentar kring mitt eget beteende;

F-n du gör ju som alla andra, du ingår i en liten grupp på sociala media som ryggdunkar varandra!

Jag funderar en stund och tänker såhär;

När man är yngre så tycker man att man inte blir tagen på allvar.

När man är tjej så kommer man inte in i styrelsen eller i gruppen av ”gubbs”.

När man är äldre upplever man ”åldersdiskriminering”.

När man är  ”utrikesfödd”, med svår stavat efternamn så kommer man inte in på arbetsmarknaden.

Föresten begreppet ”utrikesfödd”  är just nu det senaste ordet som vår statsminister använder.

Min fru har bestämt sig. Jag skall hålla mig levande lång tid framöver, förövrigt jagar hon runt med inspiration som vapen just nu. I helgerna tar hon mig på långa promenader. Själv är jag ingen promenadkille, känner mig mest som en bulldog som med viss tvekan deltar. Men jag får se nya delar av Stockholm hela tiden och kan samtidigt ha goda samtal med min fru, om allt möjligt.

Konsultkollegorna och jag kallar det för ”walk and talk”, känns lite lättare då;-)

Efter någon timme på Söder, möter vi i Götgatsbacken representanter ur piratpartiet, och deras budskap är tydligt. Man vill behålla det fria internet och har oxå en annan syn på upphovsrätt. Jag tror det finns andra frågor än övervakning som är viktiga.

Hur inskränkta skall vi vara när vi nu har ett så fantastiskt verktyg som sociala media, och vilka vill vi ha dialog med?

Du väljer själv!

Avslutningsvis är jag personligen nöjd med mina nätverk, men skulle gärna vilja göra dom bredare, hjälp mig gärna!

3 kommentarer Lägg till

  1. Bing skriver:

    Klassiskt om sociala bubblor, filter och deras inverkan på våra liv: http://www.ted.com/talks/eli_pariser_beware_online_filter_bubbles.html

  2. Vi är enkla människor som beter oss som vi alltid gjort oavsett om det är styrelserum och sociala media. Vi kliar ryggar strategiskt för vårt eget syfte om man ska vara krass. Sociala media har öppnat nya kanaler och till viss del maktstrukturer. Ryggdunkningen sker mer öppet på nätet, den är enklare att genomskåda där så rimligen borde man kunna bryta mönstren enklare. Dock inte säker på att vi gör det.

    1. Anders Lindh skriver:

      Frågan är nog vem och hur man bryter dessa mönster

Kommentera

