Telefonsäljare, gör om gör rätt

Du vet väl varför dom ringer just dig? Du kanske är en på 50 som säger ja till det erbjudande som säljaren har i telefon. Detta oavsett vad dom faktiskt säljer. Det handlar inte om att skapa en relation med dig. Man har även ”uppringningsrobotar” som gör att säljaren kanske hinner ringa mer än 100 samtal per dag.

Jo så är det i världen av företag som vill erbjuda dig sina tjänster eller produkter.

Ett av dom mest kreativa tipsen kring hur du som säljare kan tänka fick jag igår av en av mina kollegor som verkligen HATAR, säljare som ringer ”kalla” samtal, dvs jobbar på det sätt jag beskriver högst upp i detta inlägg.

Hon säger;

Sluta ställ frågan om jag har tid en stund. Det har jag inte och ni struntar ändå i svaret.

Inget samtal tar bara två minuter.

Skippa kringsnacket, berätta snabbt vad ni säljer, vad jag tjänar på det och vad det kostar mig.

Att ni pumpar mig på information kring min annonseringsstrategi, sökbarhet och marknadsföringstankar gör mig bara irriterad

Om du vill läsa hela hennes blogginlägg så kan du nog få några bra tips och tankar.

Samtidigt så finns det stora och  många grupper av medarbetare som ”måste” börja sälja sina produkter och tjänster, samtidigt som dom inte tycker att dom är säljare. Man kan faktiskt tänka såhär.

När du själv köpt en produkt eller tjänst som du inte är nöjd med. Du är taggad till tusen för att övertyga leverantören om att detta inte är okej. Du bygger upp dina argument, du är övertygad om att du skall övertyga din leverantör om någon form av kompensation?

Same same,  but different. Samma känsla, samma energi skall du använda när du ringer upp din kund för att sälja just din idé, produkt eller tjänst.

Enklare än så kan det inte vara?

Kommentera

