Det är det här det handlar om

Ibland känner jag mig oerhört modern och före min tid. Har vid tillfälle valt att kalla mig själv för Sveriges äldsta 80-talist.

Det pågår just nu en debatt om att vi måste vara beredda att kunna byta karriär i arbetslivet. För två karriärer bort i tiden så lärde jag mig ett begrepp som heter ”kraftsamling i tid och rum” Några av er kan säkert gissa vilken branch detta var?

Ordet stod faktiskt för något högst väsentligt, nämligen i att om man med sina samlade resurser gör saker samordnat eller i samverkan. Man är då också tydlig med vem det är som leder och vem det är som är underställd. Allt för att få effekt eller som det för mig tidgare hette, att få  ”verkan i målet”.

Det är precis det här det handlar om, att jobba både inåt, utåt och framåt samtidigt.

På en av mina egna favoritbloggar skriver en kille som heter Frans Melin (forskare i varumärkesarbete) just om denna företeelse. Då ur perspektivet ”ledningens ansvar för att organisera varumärkesarbetet”

Jag har själv funderat på detta tidigare. I de exempel som Frans i sin blogg hämtar från skatteverket pekar han på det mest vitala, att veta vilka värderingar som finns idag, för att därefter börja förändra och utveckla dessa till förväntade beteenden.

Att varumärkes arbetet börjar hos medarbetarna – ”det är precis det, det handlar om” för att göra skillnad mot sina kunder.

Kommentera

