Vad gör du på jobbet en fredag?

on

Idag har jag suttit och ”lekt kontor” hela dagen. Att leka kontor är = att göra allt annat än att leverera till kund. För mig har den leken handlat om att ringa på några riktade utskick som vi gjort som provskott till våra kunder. Jodå, några positiva svar har jag fått.

Det är dock många, åter, gått för dagen, eller vi har redan samarbete med……

Det vill fan till att man är hungrig på sitt jobb när det haglar småspik ute och det är fredag. Mitt i ringandet så landar det ett mail från en av mina leverantörer av böcker och littertur. Stefan Ekberg på bokförlaget Redaktionen. Han predikar i sitt mail ”10 sätt att behålla hungern på jobbet”. Då jag av någon anledning inte kan hitta en URL till detta nyhetsbrev, tar jag mig friheten att klippa ut dom tre punkter (pnk 1.3.8)  som påminner mig om att vara en ”arbetslivsegagerad” kollega med måtta.

1. Ha realistiska förväntningar.

Ditt utskick gick dåligt. Den stora kunden sa nej. Man kan lätt känna sig knäckt när optimistiska förväntningar förvandlas till tuffa sanningar. Lösningen är att fortsätta hoppas och tro på saker men skapa en plan för att gå vidare när det inte blir som du vill. Om du håller dig själv i en konstant framåtrörelse och inte satsar allt på ett enda kort kan ingen stoppa dig. Ingen! Jag träffar massor av företagare som blivit förlamade av tillfälliga bakslag. Det är väldigt synd eftersom det är så lätt att hantera dem genom att bara se till att ha nästa grej på gång.

3. Gör mer av det du gillar och är bra på (och inte tvärtom).

När du gör något som får dig att le så betyder det att du är på rätt väg.  Simpelt och sant. Lägg märke till vad du har gjort en dag när tiden bara försvann. Hur kan du se till att du får göra mer sånt?

8. Viktigt -välj vad du läser, hör på och ser på.

Mediernas uppgift idag är till stora delar att göra oss oroliga och upprörda. De är spekulativa i sin s.k nyhetsbevakning och levererar sensationella halvlögner för att få oss att läsa, lyssna, titta. De siktar in sig på våra svagaste sidor (Hur vi vill bli smalare, lyckligare, hur vi ska skydda oss från brott och andra farligheter) allt för att få oss att läsa, lyssna eller se.  Utmaning:  Nästa gång du läser en tidning eller ser på ett nyhetsprogram – sätt betyg på vad du egentligen fick ut av det, som kändes konstruktivt och bra. Jag brukar ge ettor och tvåor varje gång.

Avslutar nu med planeringsmöte med vår partner Charlotte Wormbs på swibol, där vi tillsammans redan jobbar med nästa grej.

 

En kommentar Lägg till

  1. Michael Bingmert skriver:

    Här på ServiceFinder kör vi Freaky Friday med sporttema. Mina kollegor undrade lite när jag klev in med vit skjorta, fluga och väst. Men det är så vi snookerspelare ser ut när vi tävlar. Jag sticker ut lite från alla addidasshorts i alla fall och kommer se mycket proprare ut på krogen om ett par timmar 🙂

Kommentera

