Självkänsla slår intuition

I veckan har jag fått föremånen att lyssna på Ingrid Tollgerdt-Andersson  en tjej som forskat  i allt från framgångrikt ledarskap till det hon nu skriver i sin senaste bok ”Attraktion och Kemi” .

Utan att forskat djupare så funderar jag lite kring sambandet mellan intuition och självkänsla. Många människor jag möter pratar om fakta och att man alltid försöker fatta rationella beslut. Men handen på hjärtat eller magen kanske, hur många beslut är igentligen rationella och fakta baserade?

Nja, inte så många.

Tillbaka till tanken kring självkänsla och intuition, kan man ha självkänsla utan intuition?

Ja, det tror jag fullt och fast. Vänder mig direkt till Wikipedia där jag då utan att vara direkt källkritisk tar jag del av fäljande beskrivning av begreppet självkänsla.

Självkänsla eller självuppfattning är den självkännedom som handlar om uppfattningen man har om sig själv och den man är. Dålig självkänsla kan både vara att under- och överskatta sin person eller kapacitet, och behöver hållas isär från begreppet självförtroende som har med prestationer att göra. God självkänsla är att veta vad man faktiskt går för. Det ska också hållas isär från självuppskattning (normal narcissism), som handlar om att acceptera och tycka om sig själv

Nästa slagning blir då på ordet intuition

intuition kommer från latinets intueri, som betyder åskåda, se på eller betrakta. Intuition är förmågan att bilda en omedelbar uppfattning eller göra en omedelbar bedömning utan att (medvetet) ha tillgång till alla fakta, och ställs ofta i motsats till att resonera och förstå logiskt.

Tillbaka till tanken kring självkänsla och intuition, kan man ha självkänsla utan intuition?

Vid lunchen diskuterar jag och min kollega Anna-carin detta. Vår gemensamma slutsats är given.

Det kanske är lättare att använda sin intution om man har god självkänsla. Tack för den A-C. Jäpp, dags att öva på sin intuition då?

Hur som helst är det skönt att möta andra människor och lyssna på hur dom tänker och vad dom säger, tack Ingrid jag skall läsa din bok.

En kommentar Lägg till

Kommentera

