På fel ställe, eller inte?

Bokade mig för många månader sedan för att delta på detta seminarie. Efter att skrivit en offert på förmiddagen, sladdar jag dock in vid lunch för att lyssna på dom delseminarier jag föranmält mig till. Tillväxtverket anordnar Stora tillväxtdagen . Man lyfter med hjälp av ett antal forskare och andra upp tankar och forskningsresultat kring hur man skapar lokal näringslivsutveckling.

Jämte mig i stolsraden sitter en företrädare för någon stiftelse, lokalen är full av folk från kommuner, landsting, arbetsförmedlingar och regioner allt från Skåne i syd  via Värmland till Norrbotten.

Funderar faktiskt på om jag som representant för oss är på fel ställe? Detta förstärks när min stolsgranne efter att jag beskrivit kort vad vi jobbar med säger;

Jag, då är väl huvudelen av era kunder inom offentlig sektor?

Mitt svar kommer direkt;

Nej, inte mer än kanske 20-25% av våra kunder är i denna sektor.

Jag funderar lite på hans påstående eller fråga. Påståendet signalerar för mig att man fortfarande tror att regional näringslivsutveckling är en myndighetsfråga, styrd av politiker. Om så är fallet anser jag definitivt att det är fel.

Detta bekräftas då jag får ta del av seminariet ”Talang, teknik & tolerans” som hålls av forskaren Charlotta Mellander, chef för Skandinaviska tillväxt institutet (Prosperity Institute of Scandinavia) och docent vid Internationella Handelshögskolan i Jönköping.

Hon pratar utifrån sin och andra forskare (bla Richard Florida)   om vad som skapar tillväxt i regioner och städer. Hon kan med sin forskning bevisa att det enda som igentligen skapar regional tillväxt är människors upplevelse av  lycka. En annan intressant faktor är att det det nu inte är länder som konkurrerar på en marknad utan regioner. Intressant då vissa regioner i Sverige inte är så homogena, eller helt enkelt kanske är för små?

Det som etsar sig fast mest hos mig är när hon säger att;

Lycka skapar kreativitet och innovation

Självklart är det inte så enkelt utan det handlar om ett stort antal externa faktorer så som, vad jag som människa jobbar med, hur jag lever och bor. Men just detta att det till syvende och sist handlar om en miljö som skapar lycka är intressant tycker jag.

Det är då jag frågar mig om jag är på fel ställe, för var är alla dom regionala företag som då genom sin verksamhet påverkar detta?

Imorgon åker jag till Karlstad för att tillsammans med mina kamrater på MOOW och med vårt lokala kontor i Karlstad genomföra vårt eget seminarium kring tillväxt, ja vi har både lokala företag och kommunala verksamheter och myndigheter i lokalen. Vi kan i allafall bidra i två av Charlottas tre T ”Talang och Tolerans”.

PS. Tack, Charlotta Mellander för en kort men mycket bra föreläsning! Kan knappast tro att du är statistiker och forskare, men det speglar väl bara mina fördomar.;-)

2 kommentarer Lägg till

  1. Karin Klerfelt skriver:

    Väldigt bra skrivet Anders! Kul med det där m lycka!! Håller helt med! Jag har just skrivit klart mitt kapitel om lycka till Ja-boken 2012, som handlar just om lycka!

Kommentera

