Det kostar bara 5 euro att felparkera, eller inte..

Igår fick jag en klar bild av ett verkligt problem. Vi har till tillsammans med kund tillbringat en vecka i Spanien. Huvudtemat för konferensen har varit sociala media i affärsutveckling och ledarskapet. Efter ett antal vedermödor med ”smalband” ni vet motsatsen till bredband och lite annat har vi jobbat klart.

Solen skiner, jag och frun och kamrater i hyrbilen, parkerar en bit ut på piren. Efter tapaslunch och shopping, händer det jag inte vill skall hända. På bilen sitter en P-bot på 60 EURO!!. Kamraten är snabb och säger, leta reda på lapplassen så kanske du kan skylla på din dåliga spanska. Sagt och gjort;

”Sorry sir, no habla espaniol, no comprendo parkinga, habal habla habla…can you help me?

Svaret kommer snabbt;

No problems, sir.

Han tittar på min ticket och bläddrar i sitt block efter kopian, tar fram båda lapparna och tittar på mig och säger;

No problemas, 5 euro sir.

Då tänker, men vänta nu. Det stod 60 euro på min ticket. Nu har han sänkt priset till 5 euro, hmmm. snabbt stoppar jag ned handen i ficka och får tag i en 10 euro sedel. Han tar då båda kopiorna och river dom stoppar dom i sin ficka, och tar fram sin egen plånboken.

JO, det är sant, jag får tillbaka 5 euro i växel.

Tror inte jag skulle kunna göra på samma sak hemma på Kungsholmen, och på ett sätt är jag oerhört glad för det.  Hoppas man över tid kan förändra attityden i landet Spanien kring dessa problem. Ja, jag kanske inte hjälpte till för att skapa just denna förändring, å andra sidan kanske jag bidrar i andra sammanhang och på annat sätt?

Kommentera

