EQ – har vi tappat bort det?

Det där med arbetskamrater och kollegor vad dom gör ,eller inte, eller rekrytering för den delen är svåra saker. I vissa fall kan man hantera detta med  feedback. Det finns alltid en utmaning i att hitta dom personer som är rätt att jobba med. Detta oavsett om vi är ”pennvässare” som en av mina hantverkskompisar kallar folk i tjänstemannayrken. Eller om vi jobbar i skiftlaget i industrin.

För vissa av oss har vi självklart inte möjlighet att välja våra arbetskamrater, men för några av oss kan vi påverka detta, dvs rekrytering.

Vad är det vi letar efter når vi söker kollegor eller anställda?

förmågan att hantera och förstå sina egna känslor och beteenden.

förmågan att förstå och hantera andra människor.

förmågan att vara flexibel och anpassa sig till olika situationer.

förmågan att hantera sina egna impulser och stress på ett bra sätt.

förmågan att hantera sin livssituation.

I vissa kretsar kallar man detta för EQ, och är baserat på 18 års forskning vid Harvard University och University of Toronto. Att ovanstående punkter påverkar en persons prestationer och hur hon/han interagerar med mig är givet. Men vänta nu, det kanske inte är så lätt att se det på individer jag möter oavsett om det är i rekryteringsprocesser eller i mötet på jobbet?

Kanske skall fundera lite över mina egna beteende, och vad jag attraheras av hos andra människor. Såg en rolig lista kring vad framgångsrika människor gör oftare än vad jag själv kanske gör?

De ler oftare än andra man brukar träffa.

De visar intresse för det du säger och uppmuntrar dig att öppna dig så att er relation känns varmare och bättre än andra du har.

De ger dig komplimanger som känns rättvisa (inte att förväxla med inställsamma).

De pratar väl om andra och det reflekterar tillbaka på dem själva (jämför dem som mest pratar skit om andra).

De kan skratta åt sig själva och därmed visa  mänsklig sårbarhet som också ger dig mod att göra samma sak.

De får dig att må bra eftersom deras entusiasm smittar av sig på dig (jämför gnällspiken som alltid klagar).

De liknar oss själva på något sätt och är bra på att hitta just de gemensamma nämnarna i
alla sina relationer.

De visar att de gillar att vara med oss. En person som gillar att umgås med oss måste ju vara en trevlig person.

De kommer ihåg vad du heter och vad ni talade om senast.

De ställer frågor och håller sedan tyst. Visst är det toppen med människor som vill höra vad vi tycker och tänker!

De skippar branschtugget. Branschspråk används mest av människor som är osäkra i sin yrkesroll – de vi gillar imponerar genom att göra svåra saker enkla. Vi gillar människor som får oss att känna oss lite smartare än tidigare.

Jag övar vidare på båda listorna,  i tron på att jag tillför omgivningen något.

Annonser

3 kommentarer Lägg till

  1. Stefan skriver:

    Som många enkla sanningar tål det att upprepas!

    1. Anders Lindh skriver:

      Om det vore enkelt borde vi inte behöva upprepa detta. Å andra sidan är upprepning en förutsättning för förändrat beteende, tror jag.

  2. palebird skriver:

    Underbart skrivet! Jag fastnade för dom där punkterna direkt jag också och några har jag redan provat, med fantastiskt resultat!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s