Kultur ger tillväxt

Som elvaåring placerad i OBS-klass (barn med särskilda behov, heter det idag), och utsatt för 70-talets pedagogikexperiment SIA (Skolan Inre Arbete), så fick man ju en relation till bibliotektet. Det var där man läste Tintin böcker, men framförallt  lärde jag mig att spela chack. Kommer oxå ihåg lärarnas försöka att lära mig/oss klassifikationssystemet. Allt för att jag/vi skulle kunna hitta på bibblan. Hmmm, för en liten kille som hade fullt upp med vokal och konsonant pusslet i OBS-klassen kändes det ganska meningslöst.

Men som vuxen har jag nu under några dagar fått föremånen att jobba med ett projekt för  ÖSTSAM och Biblioteksverksamheten i Östergötland en för mig ny målgrupp av åhörare. Verksamheten bibliotek är ju precis som alla andra verksamheter påverkade av den snabba samhällsutveckling som sker. Med denna utgångspunkt bredivs nu ett kompetensutvecklingsprojekt med syfte att;

  • Se till att bibliotekspersonalen har relevant kompetens och känna trygghet i sin roll.
  • Genomföra nödvändiga utbildningsinsatser
  • Utveckla verktyg och metoder för att kompetensutvecklingen ska fortgå efter projektets  avslutande.

Mitt uppdrag var att skapa inspiration kring begreppet marknadsföring. Med det stora och breda uppdrag man har i verksamheten, ett spännade tema och som har så stor betydelse för regional tillväxt.

Forskaren Charlotta Mellander, chef för Skandinaviska tillväxt institutet (Prosperity Institute of Scandinavia) och docent vid Internationella Handelshögskolan i Jönköping. Hon tillsammans med andra forskare (bla Richard Florida) har tittat på just vad som ger tillväxt. Hon kan med sin forskning bevisa att det enda som igentligen skapar regional tillväxt är människors upplevelse av  lycka och ett rikt kulturliv.

Jag fick under tre dagar träffa ca 250 personer och från en av deltagarna fick jag frågan om hur man gör med sin markandsföring när det politiska klimatet inte ger dom resuser som krävs. Min givna reflektion var nog att det handlar om marknadsföring både innåt och utåt, dvs även i den politiska arenan. Med argumentet att kultur ger tillväxt!

Vill du se vad jag snackade om så tveka inte att kolla in mina bilder här.

Kommentera

