Gör något annat

Har du varit på ”semsterträning” eller ”försemester” ? Min fru har satt mig i träningsläger, dom senaste dagarna i midnattssolens land (läs, Kiruna, Narvik, Abisko), jag har nu varit ledig i två dagar och räknar med att jobba ytterligare tre, nej kanske fyra. Eller föresten fem dagar till innan jag går på ”slutspelssemester”?

Dom senaste dagarna har ägnats åt, renspotting, hitta i Narvik utan karta, titta på fjäll med snöfläckar, poängsätta bensinstationskaffe, kolla in midnattssol och sist men inte minst, räkna malmvagnar bakom loket mot Narvik.

För mig betyder semester just nu att ”göra något annat”.

När jag kommer hem återstår några kundbesök, lite offertarbete och självklart det som kallas för ”sommarsäkring” eller som min Liselotte säger ”Sätt punkt i tre steg”.

För mig är det inte självklart att sätta punkt, det finns ju alltid nått att göra, för oss med ”vuxendamp” eller vad man skall kalla det?

Förra året gjorde jag stora försök att hålla mig ifårn sociala medier till förmån för att göra något annat. Det tog inte många dagar innan någon av vännerna man har på sociala medier påtalade mitt löfte att hålla mig därifrån. Kanske just för att det var roligt att vara där. Att hålla vad man lovar är inte alltid det enklaste, enklare är att tala om för andra vad dom skall göra.

Sitter just nu och sammanställer min egen sommarlista;

  • Slutföra målning av huset utvändigt
  • Bygga om en hall invändigt i huset där jag bor
  • Tapetsera ett vardagsrum
  • Tömma ett garage
  • Köra iväg ris till återvinning

Listan innehåller bara saker jag inte gör annars, och framför allt det är synliga resultat.

När jag håller på med detta skall jag fundera lite över mitt jobb och framtiden. Har två begrepp engelska begrepp som inte lämnar mitt huvud just nu, performance management och talent management.  Frågan är vad dom betyder för mig/oss och vårt företag?

Det känns som jag kvalat in för ”slutspelssemester” och sommarlistan, ja den kommer säkert att räcka till!

3 kommentarer Lägg till

Kommentera

