Värderingar slår alltid regler

on

Debatten kring myndigheternas representation går höga. Läste METRO i början av veckan och hittar en artikel där man tillfrågar ett antal politiker (gruppledare, etc) om vad man skall göra åt detta. Nio av tio politiker anser att man skall se över regelverket.

Bengt Lundell, docent i offentlig rätt vid Lunds universitet säger;

Man har inom myndigheter haft en juridisk kultur baserat på ”Allt som inte var tillåtet var förbjudet” idag är ”allt tillåtet som inte uttryckligen är förbjudet”.

Nu tror jag inte att skärpta regler är det man behöver. Jag tror att man behöver sundare värderingar. Vi människor har enligt min mening en oerhörd kraft som styr oss. Det handlar om att ”kompensera oss själva”. Upplever vi att vi inte får det utrymme vi behöver, eller den uppskattning vi har rätt till kompenserar vi oss på annat sätt.

T ex, genom att  ”allt är tillåtet som inte uttryckligen är förbjudet”.

Med frihet följer ansvar. På samma sätt som att jag som småföretagare har en betalningsordning som kan kopplas till etik och moral.

Skatt, moms, hyra, externa fakturor, löner, fakturor, därefter egen lön.

Nej som sagt, värderingar slår alltid regler.

3 kommentarer Lägg till

  1. Sant det du skriver om att värderingarna styr handlingarna. Jag tror också att det finns en stor övertro kring vad en storslagen tillställning kan göra för en organisation. Visst är belöning bra men att satsa pengarna på sånt som påverkar och berör vardagen är nog många gånger bättre och mer långsiktigt än en stor sockerkicksöverdos vid ett tillfälle.

  2. Thysell skriver:

    Sant!

    Jag har funderat mycket på det där själv. Mycket handlar också (tycker jag) om att granskningen är så otroligt impulsstyrd. Man granskar en stund och sen granskar man något annat nyare och därmed intressantare. Är man lite rutinerad så duckar man ju bara tills det blåst färdigt. Sen behöver man ju inte avkräva någon ansvar heller, det är uppenbarligen för jobbigt.

    Blir man inte granskad kan man ju göra som man vill. Då är det bara heder och moral som visar vägen, och det är ju lätt att bli lat där.

    Shit vad jag svamlar… men det är ju det bloggkommentarer är till för =)

Kommentera

