Heter det talent management och business performance?

Handlar det inte om att ge människor förmågan att lösa sina uppgifter på bästa sätt? I helgen var jag på 50 års fest. Ja, dom flesta av mina kompisar är numera ju så gamla. Som vanligt var det en blandad grupp av människor med olika erfarenheter och bakgrund. Som vanligt glider samtalet in på vad man jobbar med.

I soffan jämte mig sitter en kille som jag är övertygad jobbar med marknadsföring och försäljning. Ni vet, snabb i munnen och oerhört ”social”. Själv har jag för kvällen valt att lyssna mer än ta plats, bra Anders!

Efter att jag svarat på frågan kring vad jag jobbar med säger han;

Ja, det är ju en utmaning att jobba med det du gör, man vill ju ha något nytt och fräscht när man köper denna typ av tjänster.

Direkt så förstår jag att han kanske tycker att det jag står för är lite obsolet eller föråldrat, och då har jag inte ens pratat om vad och hur vi jobbar?

Jag tror att det är såhär. Mycket av det vi gör i vårt arbete och kring våra tjänster har vi redan gjort tidigare. Skillanden är att vi väljer att packa om saker och flytta fokus för kunder och brukare.

I min egen värld pratar man återkommande om två begrepp ”Talent management” och ”Business performance” för övrigt säjer en del av mina kollegor att det är det vi jobbar med?

Pratar man med HR människor så beskriver dom Talent management som att:

identifiera, utveckla och behålla nyckelpersoner så att de formar och bidrar till företagets utveckling. För att göra detta har man verktyg så som ledarutbildning, traineeprogram, karriärcoachning, mentorprogram, kompetensöverföring, 360 graders feedback, teambuilding och olika testmetoder.

Begreppet business performance beskrivs som allt ifrån beslutstödsmodeller till hur säljare agerar på sin marknad och mot sina kunder.

Jag är tillbaka till utmaningen som jag tror alla organisationer har. Nämligen att få människor att öka sin förmåga att nå uppsatta förväntningar. Hur man gör det?

Ja, man kanske skall börja med att tala om vad man förväntar sig av dom, så dom slipper gå runt som på på bilden.

En kommentar Lägg till

  1. Thysell skriver:

    Precis, man kommer rätt långt med att tala om för folk vad man vill. Nästa trick är väl att fråga folk vad de vill. Det gjorde jag på ett kundmöte idag, frågade helt enkelt vad kunden ville ha levererat och gav mig inte förrän han hade ett tydligt svar. Ganska smart om jag får säga det själv =)

Kommentera

