Mångfald på riktigt – att leva som man lär?

På twitter dyker följande kommentar upp från en twitterkompis till mig, @hnrkskld;

Hur tänker egentligen @oppnare_varml när det kommer till att själva rekrytera mångfald? #sten #glashus pic.twitter.com/4kG2l4uq

En relevant fråga kring ett viktigt initiativ i regionen värmland, som triggar mig.  Att leva som man lär är en av de svåraste saker man kan göra. Men i vissa frågor är det kanske viktigare än i andra?

I en debatt artikel i DN i Juli i år säger man följande;

Över 600.000 människor som är födda i ett annat land går till jobbet i Sverige varje vecka. Drygt 70.000 utrikes födda är företagare. Studier visar att företagare med internationell bakgrund sysselsätter över 200.000 personer. Mer än var fjärde läkare eller tandläkare i Sverige är född i ett annat land.

Dom som skrev under på denna artikel var, Erik Ullenhag, integrationsminister, Imran Ahmad, Fihem bygg & fastighetsservice, Angeles Bermudez-Svankvist, general-direktör Arbetsförmedlingen., Eva Karlsson, vd SKF Sverige, Peter Lundahl, vd Manpower, Pierre Olofsson, vd Skanska, Elisabeth Thand Ringqvist, vd Företagarna, Michael Wolf, vd Swedbank.

Några toppar i svenskt näringsliv som tycker att frågan är viktig. Många är initiativen i Sverige just nu, allt från Kristianstad kommun med sitt mångfaldsår 2012/13 till vad som just nu pågår inom Konsum Värmland.

ABF (huvudman för projektet ”Ett öppnare värmland”) är en organisation som jag vet jobbar med folkbildning, och har i sin verksamhet stora grupper av deltagare i sin utbildningsverksamhet som har en bakgrund från andra länder än Sverige.

Men jag tror att det är viktigt att man alltid försöker agera förebild. Att vara förebild handlar för mig att visa upp goda exempel, och då måste man alltid börja med sig själv och sin egen verksamhet.

Precis som för alla andra föräldrar så  gör inte mina barn som jag säger, dom gör som jag gör. Denna länk tyckte jag nog inte var att vara förebild?

2 kommentarer Lägg till

  1. Intressant att ABF Värmland har många deltagare från andra länder men vore det inte bra om det dök upp måna värmlänningar också. Jag tror på att vi måste mötas.

    Idag var det också ett inslag på Rapport om rasism inom byggsektorn. Där verkar man acceptera att det är en viss jargong och en intervjuad person gav uttryck det inget som är personligt och illa menat. Det är väl knappast sändaren som har kan recensera och bestämma hur mottagaren ska känna. Lite att fundera på där kanske.

Kommentera

