Råd på riktigt

I veckan träffade jag en kvinnlig kollega i branchen, som det så fint heter. Vi kom in på hur affärsklimatet är i Stockholm. Hon säger att hon upplever en stor skillnad på några år;

Det är inte längre viktigt att hålla vad man lovar.

Så jag får väl bevisa motsatsen då. Igår skrev jag om mina förväntningar på ett event som jag skulle besöka. Då jag själv föreläser en hel del så är det oerhört skönt att lyssna på någon annan.  Just som jag startat upp en ledarskaputbildning på Folkuniversitetet (en av våra kunder).

Amelia Adamo talade på ett event arrangerat av centerkvinnorna i Stockholm. Temat var ”Makt och karriär”. Amelia är en engagerad och bra storyteller, tycker jag. Efter hennes föredrag så var det några kommentarer som handlade om hennes inställning till kvinnlig kvotering i styrelser samt att hon inte pratade så mycket om makten.

Jag tyckte nog att det var just det hon gjorde! Min egen tolkning av hennes strategi som hon tillämpade under sin karriär var tydlig. Oavsett om det var medvetet eller inte?

Tror hon är bättre på det manliga maktspelet än vad männen själv är. En strategi som verkar ha varit framgångsrik?

Någon har sagt att ge råd är som att vaska i slasken efter sopor, torka av dom och använda dom som nya. Det tycker inte jag i detta fall!

Det  jag tar med mig var dom råd hon gav som entreprenör och som jag tror gäller även utanför tidningsbranchen. Nedan följer nägra av mina egna och andras tweets under kvällen, med @,  hachtaggar och allt;

@AndersLindh #Amelia; Var inte för nöjd, gå inte för långt från det du kan, titta på omvärlden, tumma inte på kvalitén, Bra råd!! @entreprenor24

@AndersLindh Cit. Mitt jobb är att se till att dom behåller sina jobb, näringslivet pekar med hela kroppen inte bara hela handen. #Amelia

@MarieSoderberg #ckvinn inspirera är finare ord än härma #Amelia Adamo

@AndersLindh #Amelia säger att framgången är att fråga kunden vad dom vill ha. Bra där!!

@LiselotteNoren @entreprenor24 häng upp dina misstag på tork så du lär dig av dom istället för att sopa dem under mattan #adamo

@MongaraAB Empati, äkthet och hjärta är framgångsrikt i arbetet. Man måste träna det även i arbetslivet. Cit. #Amelia Adamo

Så att……Ja, mina förväntningar blev uppfyllda och, ja  jag har iaf fått ytterligare en förebild både i ledarskap och som entreprenör och som människa. Hon har en lite annan approach irl än på denna bild?

2 kommentarer Lägg till

Kommentera

