Inspiration är ett finare ord för stöld

Stolen with pride – eller inspiration är ett finare ord för stöld. Hur som helst vill jag bjuda på en dialog som jag hittade i strömmen av kommentarer på FB och som finck mig att fundera lite, Tänk vad roligt det kan vara är när en telefonsäljare ringer;

 SÄLJAREN: Jag skulle vilja prata med den som är ansvarig för elen.

JAG: Jaså?

SÄLJAREN: Är det du?

JAG: Vem frågar?

SÄLJAREN: Jag ringer från Fortum.

JAG: Jag är inte särskilt bekymrad över den geografiska plats varifrån du telefonerar. Jag vill veta vem du är.

SÄLJAREN: Jo alltså, jag heter Patrik Svensson och ringer angående ett erbjudande vi har.

JAG: Varför då?

SÄLJAREN: ?

JAG: Har jag bett dig ringa mig från Fortum?

SÄLJAREN: Nä alltså, vi ringer för att erbjuda…

JAG: Vilka vi?

SÄLJAREN: Vi, jag, jag menar Fortum.

JAG: Bestäm dig!

SÄLJAREN: Fortum.

JAG: Vem äger Fortum?

SÄLJAREN: Jag vet faktiskt inte riktigt hur ägandet är fördelat.

JAG: Så du representerar alltså en organisation som du inte vet något om? Har du inte hört hur det går för Telia? Så går det när man inte vet vem man arbetar tillsammans med.

SÄLJAREN: Ermhö?

JAG: Just det. Alldeles riktigt.

SÄLJAREN: Ja alltså, nu var det det här erbjudandet…

JAG: Jag har inte erbjudit någonting.

SÄLJAREN: Vårt erbjudande.

JAG: Menar du Fortums?

SÄLJAREN: Ja.

JAG: Säg inte ”vårt” då. Du vet ju inte vilka som döljer sig bakom organisationen.

SÄLJAREN: God kväll…………….

F-n, vid första anblicken så tyckte iaf jag att det var roligt. Men vid lite eftertanke så kommer det upp lite frågor i mitt huvud.

Är det okej att hoppa runt på någon som gör sitt jobb och kanske inte har samma spänst i språk och kunskap som man själv har? Nej, ta dialogen med jämlikar, eller dom som är starkare än dig själv.

Jag tror faktiskt att det finns framgång att hämta i empati både som medmänniska och i sitt jobb, vad tror du?

En kommentar Lägg till

Kommentera

