Trendspaning 2013

Jag tycker ofta att trendspaningar ofta är lite pretentiösa. En massa självutnämnda experter som uttalar sig om ett ämne eller företeelser. Nu ger jag mig trots allt på detta att skriva en spaning, sannolikt den enda jag gör i år.

Jag har under en period intalat mig ett mantra nämligen att, lita på att det jag vill göra kommer till mig. Tanken förstärktes  när jag läste Magnus Birros krönika.

Livet är för kort för att sitta och snacka om drömmarna. Förverkliga dem. Lev dem. Och när folk av olika anledningar säger att det inte går – gör det ändå!

Låt ditt hjärta bli din enda kompass.

Via FB dyker nästa sak upp. Efter chefsredaktörens (Affärsvärlden) hastiga och tragiska bortgång öppnas nu en stiftelse, ”Pontus Schultz stiftelse för ett mänskligare näringsliv”

På toppen av detta dyker det upp en tjej på verandan i trädgården och berättar om ett projekt som hon just startat.

Den slutliga bekräftelsen för mig är när jag får delta på ett seminarium där Amelia Adamo pratar och också utrycker sig om framtidens arbetsliv.

Så vad är då min spaning.  Vi närmars oss, trots hot om bistrare tider ett annat affärsklimat i landet Sverige, ett affärsklimat som präglas av empati och engagemang. Vill dock understryka att det inte innebär att man inte samtidigt kan vara affärsmässig, fast kanske med lite andra utgångspunkter.

Ja, du kommer att få se mer om hur jag och det företag jag jobbar i kommer att möte denna trend. Tro mig!

PS. Kom ihåg var du läste det först!

8 kommentarer Lägg till

  1. Christian skriver:

    Känslor, kan vara det lilla företagets enda komparativa fördel då känslor, är vår starkaste muskel….

Kommentera

