Välj dina kunder – en annan strategi?

Liggande i vardagsrumssoffan i söndags drog svårmodet över mig. I detta fall yttrade det sig i tankar som, inga nya kunder, inga nya förfrågningar, inga nya projekt. Ja, i min hjärna så kändes det helt enkelt lite energilöst på jobbet, och jag får energi av nya saker. Sådan är jag.

Började fundera på innovation, ni vet när man tar något man redan har eller gör, och gör på ett annat vis. Såhär tänkte jag;

Alla jobbar med att hitta sin affärsmodell, ett unikt erbjudande med ”rätt pris” och med högt värde för sina kunder. På toppen av det jobbar vi intensivt med att hålla koll på vad våra konkurrenter gör.

Men vad är det då kunden vill ha? Är det inte en lojal, trovärdig och engagerad leverantör? Så hur blir jag då det?

Kanske genom att börja välja vilka kunder jag vill jobba med?

  • Ta in ett advisory board bestående av kunder, som hjälper dig att hitta andra utgångspunkter för det du gör.
  • Ta kontakt med kunder som du tror ger dig och din verksamhet energi och tvingar dig som leverantör att sträcka på dig.
  • Vara tydlig i att du förstår hur kunden tjänar sina pengar och att du med dina produkter och tjänster vill hjälpa honom att bli ännumera framgångsrik.

Så nu gör jag en innovation helt enkelt?

PS. självklart är det inte fel med ”gamla” kunder, men det är alltid kul med nya ideér och tankar.

En kommentar Lägg till

Kommentera

