Genus ger goda affärer!

På bloggrollen på mitt jobbs hemsida , dök det upp ett skarpt inlägg från en av våra partner. Hon valde att kasta sig över en ledare som var skriven i söndagens DN och göra en för mig lite ny vinkel.

För mig var inte rubriken ”Höhö-grabbarna lever än – tyvärr”, så provocerande. Kanske mest för att jag vet hur det låter bland mina gelika, dvs vita medelålderas män med höga kolesterolvärden. Funderar också hur många annonschefer, marknadschefer och försäljningschefer jag mött som är kvinnor, inte så många. Men som sagt det är kanske bara undanflykter och ursäkter.

Varför jag fick fundera ett tag med att skriva mitt inlägg, att jag inte med självklarhet kastar mig in i feministdebatten. Har ju några aktuella exempel där män fått mer än måttligt med stryk. T ex den debatt som föregick Jämställdhetsdebattören Pelle Billing´s inlägg på Newsmill känner jag inte till, men det han skrev på newsmill säger ganska tydligt hur han tolkade situationen.

Men lever man som jag med en stark kvinna, har två döttrar och en skyddsängel på väggen (som jag fått av min fru) och helt utan forskar bakgrund eller akademisk underbyggnad i ämnet feminism eller genusfrågor, så varför inte.

Många brancher väljer helt omedvetet och i vissa fall medvetet att inte fundera över hur kundens beslutsprocesser ser ut. Dvs det är två som deltar och det är inte sällan som hens ord väger tungt.

Tänker närmast på sådana saker som bilköp, dyrare sportutrustning, kläder etc.

Så vad ni än gör ni som påverkar kunder, marknadschefer, annonschefer på månadsmagasin et. Fundera mera över vem som fattar besluten och sälj på det.

Man kan ju inte alltid skylla på att man har manliga produkter till en manlig målgrupp? Jag tror fullt ut att med en bredare jämställdhet följer vi trenden för framtidens mer hållbara affärer.

Men jag tror att jag i fortsättningen skall använda jämställdhet som min hashtagg, känns bättre så.

En kommentar Lägg till

  1. Stort och svårt ämnen, lätt att halka snett. Jag tror man helt enkelt måste bli mer medveten om de val man gör och varför. Lätt att köra på gamla invanda mönster. Vi måste kanske börja premiera de som tänker annorlunda och bryter mönster, idag upplever jag att det är tvärtom. De som lojalt ställer upp och fogar sig efter de gängse normerna kommer framåt och uppåt. Bekvämt och lugnt och allt rullar på som vanligt.

Kommentera

