Jag och Mona (S)

Nej, jag är inte socialdemokrat, på frågan om politisk tillhörighet så svarar jag tveklöst politisk vilde. Jo,  får väl erkänna lite då. Som 14 åring så var jag medlem i SSU, mest beroende på den fina ungdomsverksamheten. Eller rättare sagt alla tjejer som fanns där;-).

Igår så fick jag föremånen att lyssna på Mona Sahlin som talade på ett evenemang arragerat av centerkvinnorna i Stockholm.

Man kan ju tro att man kanske skulle få lyssna på någon som pratade feminism och var relativt bitter över sin karriär. Men ack vad jag bedrog mig. En tjej med humor, förmåga till självdistans och ironi. Kort sagt en bra ”storyteller”. Självklart så fanns det delar i hennes anförande som gick tillbaka till klassiskt politiker tugg, men under stundom blixtrade det till.

Det fanns tre citat som fastande i mitt huvud;

Alla kvinnor måste glädjas åt andra kvinnors framgång.

Hur många gånger har jag inte hört tjejer i min egen ålder i vredesmod uttala sig om andra kvinnor i termer av, den jävla apan, hon var för fin för att…..Nej, tricket är att samverka enat.

Det finns en särskild plats i helvetet för Kvinnor som inte stödjer andra kvinnor. Cit. Albright, författare.

Nej, det visste jag inte, men det finns faktiskt dom som påstår att kvinnor iaf hat tätare band än vad vi män har? http://genusnytt.wordpress.com/2012/02/29/forskning-kvinnor-haller-ihop-som-grupp-men-inte-man/

Jämställdhet spänner över klass, kön, sexuell läggning, och etnisk bakgrund.

Det är alltså inte enbart en kvinnofråga, skönt tycker jag. Det betyder att jag inte bara behöver vara feminist. Mot slutet av hennes anförande så förstod hon plötsligt att det satt en del män i lokalen. I ett sammahang så titulerar hon oss som ”Radikala män”. Du slipper googla ordet radikal för det gjorde jag. En betydelse är att ” eftersträvar omfattande förändringar”,I mitt jobb kan jag nu titulera mig radikal. I mitt jobb kan jag alltså fortsätta att jobba med mångfald  ur ett brett perspektiv.

Kanske dags för flera av oss att bli mer radikala och tänka helhet?

En kommentar Lägg till

  1. palebird skriver:

    Som jag nyss skrev när jag länkade detta inlägg på min facebooksida så undrar jag: vad betyder den där harangen om ”manlig ridderlighet” i det länkade inlägget? Jag har nästan uteslutande jobbat inom mansdominerade yrken och kan säga att det härdar den ljuvaste kvinna. En gång satt vi vid fikabordet, jag satt bredvid en kvinnlig kollega, chefen, alltdå CHEFEN, går förbi och tittar på mig, säger sen till min äldre kollega ”äh, bli inte sur, en gång dreglade vi över dig med…”

    Eller när jag jobbade på lager och gamla gubbar kom och frågade ”roligt” om jag ville se deras ”Kalle Anka”. För ”unga, söta flickor gillar väl Kalle Anka?”

    Fler exempel? Jag kanske bloggar om det snart. Den ”manliga riddeligheten” kan köra upp nåt i röva!

    Tack för ett svinbra inlägg, Anders. Mer sånt!

Kommentera

