Måste jag ta ställning?

on

I helgen övade jag tillsammans med min fru Liselotte, parmiddag på bortaplan. Vid två tillfällen faktiskt. En gren som vi kanske inte tävlat så mycket i tidigare. Middag med bra mat och goda och viktiga samtal. Vid ett av tillfällena var sällskapet lite större och värdinnan skapade plats för individuella presentationer av deltagarna på ett lättsamt och spännande sätt. Runt bordet satt radiohandlare, damfrisörer, småskolelärare, administratörer, säljare, ingenjörer och entreprenörer.

Värdinnan Victoria Ahlen  i Göteborg. En tjej som brinner för olika saker bland annat för att samla in medel och ta ställning för frågor som handlar om allt från cancer, världssvält till organdonation. ”Working for a greater good!”

Ja det finns mycket frågor att ta ställning till, allt från telefon, energi och tv operatörer till insamlingar av olika slag. Som företag skall jag fundera över hur jag jobbar med CSR, och för vem jag gör det?

Ibland finns det kanske för många  val? Jag funderar lite kring vad som är drivkrafter för ställningstaganden i olika frågor. Om jag vill vara lite synisk så finns det kanske två drivkrafter som är starkare än många andra.

Rädsla och egennytta. Jag hoppas dock att vi kan välja goda saker av andra skäl än just dessa?

Jag tycker faktiskt inte att det är okej att inte välja, i alla fall när det handlar om goda saker. Så uppmaningen är enkel välj något som du stödjer och tycker är viktigt för dig?

Hoppas för övrigt att den amerikanska befolkningen väljer rätt på tisdag. Tror precis som Jonas Almeling att detta kan påverka oss mer än vad vi tror.

 

4 kommentarer Lägg till

  1. Thysell skriver:

    Du listar en massa yrken i texten. Klassar du verkligen entreprenör som yrke? Jag skulle klassa det som en egenskap, eller inställning tror jag.

    Typ… lärare, ingenjörer och vältaliga i ditt exempel…

    Gillar inte alls när man kan utbilda sig till entrepenör eller använder det som titel. Det känns som att det urholkar hela grejen. Lite som att plugga högskolelinjen Rockstjärna. Vissa har det, andra inte. Everybody don’t got moves like Jagger.

    Å starta inte igång mig på att prata om politiker… Just idag skulle man nog se hur ihålig min värdegrund är då =)

  2. Eirin skriver:

    Jag tror tyvärr du har rätt angående rädsla o egennytta som jag tror många gångar grundar sig i okunnskap och oviljan att se på saker i ett större sammanhang.

    Jag håller med fullt ut att alla skall göra ett val.

    Eirin 🙂

  3. Anders Lindh skriver:

    Thysell, du vet väl att det idag finns ett flertal högskole-och gymnasiestudier (masterprogram) i ämnet entreprenörsskap? Håller dock med om ”Everybody don’t got moves like Jagger”, bara för att man gått ”kursen”.

    Nej, Entreprenör är inte ett yrke, det är ett förhållningsätt, vilket oxå betyder att det inte behöver vara en småförtagare.

    I detta sammanhang fanns det riktiga entrepenörer runt bordet och ingen har gått ”kursen”.

    Dvs dom som skapat jobb för andra och oxå bidragit till samhällsutvecklingen. Dvs inga ”låsasentreprenörer” eller andra som skapat sig epitet på en mer eller mindre kortsiktig eller oetisk idé!

    PS. Du borde varit med;-)!

  4. stisset skriver:

    Att ta ställning handlar ju ytterst om att själv ta ansvar för sin egen del i det VI kallar för demokrati!! Då kanske plötsligt svaret blir självklart!
    Vill du veta mer om vad jag tycker så finns jag med på http://www.thundal.wordpress.com

    /Stisse

Kommentera

