Att förändra eller inte förändra, det är frågan

Har just klivit av planet från Luleå och hoppat in i en taxi. Den Irakiske taxichaufförer  på Arlanda skrattar högt bakom ratten och samtalet är snabbt igång, det är en mulen torsdag i november och taxichaufören säger;

Varför har Sverige en av europas högsta självmords frekvenser, vi som har det så bra i detta landet?!

Han säger vidare, jag skall berätta en saga för dig, den är skriven av en känd libanesisk författare;

En äldre man går varje dag uppför berget för att hugga ved, och går sedan ner för berget och säljer sin ved  till byborna i den lilla bergsbyn som han bor i. Det har han gjort i snart 50 år och gör samma sak varje dag. Uppför berget, hugg ved och sälj den till byborna.

En dag så låter alla i byn dra in  el i sina bostäder. Med den indragna elen följer också att alla installerar element.

Den gamle mannen går fortfarande upp varje morgon, hugger sin ved och bär den på ryggen ner till  byn. Men eftersom alla i byn nu har el så är inte hans ved efterfrågad och han kastar den på en hög utanför sitt hus.

Efter ett antal år så stöter mannen på en god vän på stigen uppför berget.  Hans vän frågar;

–          Varför går du upp för berget varje dag, när du inte kan sälja din ved?

Mannen lägger ifrån sig yxa och bärsele och svarar;

–          Om jag inte gick upp på berget varje dag så skulle inte livet ha samma mening som det har idag.

En sedelärande historia som ger mig två  tankar.

  1. Att ha mening med det man gör är alltid en viktig sak.
  2. Att man som han stannar kvar i ett beteende är helt okej, då det inte påverkar någon annan än sig själv.

Men om det nu är så att mitt beteende påverkar min omgivning, mina arbetskamrater och det företag jag jobbar på, är det då okej att stanna kvar där?

Jag funderar i alla fall på vad som ger mig mening, och det kanske är enkelt för mig som har olika arbetsgivare, jag kallar dom kunder.

PS. Vill du se mina andra tankar kring ämnet förändring, kolla här https://anderslindh.wordpress.com/2012/09/13/antligen-man-skall-tanka-helhet/

5 kommentarer Lägg till

  1. Henrik Sköld skriver:

    Det här visar på vikten av att fråga personen vad som är viktigt för just honom/henne i livet. Ofta så förutsätter vi med oss själva och våra erfarnheter vilka drivkrafter som finns.

    Just denne vedhuggare hade själva rutinerna och arbetet i sig som drivkraft inte att vara en aktiv del av samhället. När samhällsfunktionen och kundnyttan försvann så fortsatte han sitt arbete ändå!

  2. Thysell skriver:

    Behöver man inte alltid förändra på något sätt? För om man inte gör det så gör alla andra det och så förlorar man.

    Det kanske handlar om att förändra så små saker så att man inte upplever motståndet?

    1. Anders Lindh skriver:

      Thyssel, det du säger är säkert sant, men det finns dock en tes som säger, ”rör aldrig saker som fungerar”. Å andra sidan kan man ju se det såhär; https://anderslindh.wordpress.com/2012/03/09/tre-framgangsfaktorer-spring-springspring/
      Snabbast vinner!

  3. Anders Lindh skriver:

    Thyssel, det du säger är säkert sant, men det finns dock en tes som säger, ”rör aldrig saker som fungerar”. Å andra sidan kan man ju se det såhär; https://anderslindh.wordpress.com/2012/03/09/tre-framgangsfaktorer-spring-springspring/

Kommentera

