Sveriges företagares största hinder för tillväxt

Mycket av debatten  kring tillväxt handlar om hinder som finns baserat på vad stadsmakterna upprättar för regelverk. Ibland måste man ta ett annat perspektiv på saker. Jag har tidigare funderat på vad som skapar tillväxt och förändring. Som du säkert känner till blandar vi/jag våra uppdrag mellan att stödja lokal näringslivs utveckling med att jobba mot enskilda företag som mina/våra kunder.

Som feedback på en upphandling  kring just lokal näringslivsutveckling  fick vi för en tid sedan följande kommentar;

Ni hade bra beskrivningar men hade lagt för stor vikt vid den affärsmässiga delen… Dvs de ska inte starta nya företag, utan mer lära sig att driva dem… Så att jobba med affärsplaner var nog bra, men då ingen, eller bara några få har en sådan så skulle detta säker bli alldeles för krävande i detta första inledande skede och många skulle hoppa av…

JA eller hur, det är tungt att vara företagare, att gå till tandläkaren är inte så kul det heller. Eller som Freddie Mercury sjöng, ”It´s a hard life

Jag tänker såhär, en affärsplan är ingen tung sak om man skapar en plan som är anpassad för den verksamhet man jobbar i. Eller som min kollega säger till mig ibland;

Om du gör på samma sätt hela tiden, kommer du att få samma resultat.

Varje gång jag får denna kommentar så blir jag så trött.

Så om vi bestämmer oss för att göra på ett nytt sätt, då kommer vi att få ett annat resultat, självklart med en plan i botten.

En kommentar Lägg till

  1. Peter Höjman skriver:

    ”de ska inte starta nya företag, utan mer lära sig att driva dem” WTF? Hur ska man lära sig att driva företag om man inte startar dem? Tror dem att man kan läsa sig till det i en egen bok? Det var det mest korkade byråkratsnacket jag hört på länge. Och så undrar vi varför folk går arbetslösa.

Kommentera

