Inte lätt vara medarbetare

Varsel och nedskärning, varsel och nedskärning, varsel och nedskärning, ett tungt mantra det där….

Företaget ser bara till sitt eget bästa. Chefen struntar i hur jag mår och vad jag gör på jobbet. Å nu har det skapats förändringar i min omvärld som jag måste anpassa mig  till . Förändringar  som jag inte alltid begriper. Föresten så kommer jag aldrig att få gå den där utbildningen och heller inte få den löneförhöjning jag tänkte mig. Jaja, det är ju nedskärningar nu så man får väl se hur det går?

Många har säkert dessa tankar i sitt huvud till och från? Så vad gör man då åt detta?

Kanske kan fundera på hur vi gör hemma, med din partner/sambo/make/maka? Hur gör du med dina barn?

Vi  jobbar aktivt med att säkerställa att uppfylla varandras förväntningar. I alla fall om vi tycker att relationen är viktig för oss.

Så varför inte betrakta relationen med mitt jobb som viktig? Jag tillbringar en stor del av min arbetstid ute på olika företag och upptäcker gång efter annan att vi inte har klart för oss vilka egna och andras drivkrafter som styr på vilket sätt vi kan få en fungerande kommunikation.

Läste i morse en bra artikel på entreprenör24!

Varför inte börja leda dig själv på ett annat sätt, på så vis kan du bidra och kanske även leda andra utan att ha en chefsroll, och blir den medarbetare som företaget inte kan vara utan.

En kommentar Lägg till

  1. Bengt Hjalmarson skriver:

    Sympatiskt det du skriver om medarbetarskap eftersom det påminner om en del tankar i min bok Medledarskap (Kontakta mig om du vill ha ett ex.) som i korthet går ut på att på jobbet ta ett tydligt ansvar för sin egen insats, för att leda sig själv, sitt samspel med andra och för att bidra till den gemensamma ledningen – allt enligt de överenskommelser man gör med sin chef och andra.
    Att arbeta i ett sådant ”samspel” är motsatser till att jobba i ett hierarkiskt och/eller anarkiskt sammanhang.

Kommentera

