Tre veckor av helvete!

Detta är ett blogginlägg som handlar bara om mig, du som inte är intresserad kan sluta läsa nu,  om nio veckor kommer ett till.

Jag har inte berättat för er eller andra utom familjen vad jag igentligen håller på med just nu. Jag kör ett viktminskningsprogram. Kille som älskar att stå i köket å laga mat, älskar öl och gärna tar en hamburgare på stående fot skall hänvisas till att under tre veckor bara äta soppa med ett kaloriintag på 150 x 4 tillfällen per dag är ingen höjdare.

Det började med allmän trötthet, i tron om att jag som ”smyghypokondriker” trodde att jag led av någon form av dödlig sjukdom, och det gjorde jag också. Den kallas fetma.

Med min svindyra sjukförsäkring i ryggen så gjorde jag en ”stor hälsoundersökning”, ni vet en sådan där man tittar på allt. Ja jag menar allt och även överallt faktiskt. Vid första besöket hos läkaren möter en stor grupp vita medelålders överviktiga män i väntrummet. Skönt, jag är inte ensam Läkaren toppar undersökningen med en sömnapneutredning. Kort förklaring, du utrustas med en mätdosa, näsmask, slangar och kablar, med instruktionen att sova med dessa en natt.

Dags för möte med läkare nummer två, hon kör upp mitt sömnaapne resultat på skärmen. Ser bra ut tänker jag när kurvan ser stabil ut?

Hon tittar på mig, hon tittar på kurvan. Hon tittar på mig igen och säger;

Ja, Anders någon sömnapne har du inte, men är det ingen som talat om för dig att du är överviktig?

Jo visst f-n, det vet jag väl. Det var väl ett djävla tjat om det då?

Vad har jag gjort under tre veckor;

  • Med hjälp av kunduppdrag på annan ort lyckats skona min familj från detta stålleprov
  • Funderat över varför inte måltidsersättningarna finns i smakerna, pizza, hamburgare, bratwurst
  • Gått som en äggsjuk höna genom köket, och funderat på vad jag gör där
  • Lärt mig svälja 2,5 dl måltidsersättning på 15 sek (smakar f-n)
  • Funderat på vilket tjat det är om julbord och innehåll, jag som igentligen är julfetischist
  • Surat ihop när jag öppnar dörren hemma och det doftar nystekta köttbullar i hela undervåningen
  • Kört cirkelträning (crossfit) 3 ggr/v med jämn och rätt puls och numera med mjölksyra i kroppen
  • Gått genom hötorgshallen och nästa brutit ihop
  • Druckit 63 liter vatten, minst. Dricker aldrig vatten
  • Konstaterat lyckan i att hitta ett helt (sött) havregryn i frukostgröten att tugga på.
  • Upptäckt en helt ny profil i hotellrumsspegeln som hänger på hotellrummet

Okej, lyckan är idag att få äta en måltidsersättning på 200 kalorier som smakar chilli con carne, och den går att  tugga! När jag slutar mina 12 veckor har lovat mig att varje dag äta biff och bea, fast i rätt portioner till jag tröttnar. Min kostrådgivare är tveksam till detta mål, men med rätt balans på allt så….

Man kallar det jag gör en kickstart. Ja, nog f-n är det så. Man garanterar mig en viktnedgång på 15 kg, och du jag tänker inte bli fundamentalist i detta heller!

17 kommentarer Lägg till

  1. Ja du detta har min älskade gått igenom i höst… Men hon är tapper, och det är du med! Så det är bara att fortsätta… och du behöver inte lida… så länge till. Se dig med en ny kropp i sommar, en ny kropp som du kan vara stolt över! Dess utom kommer du att sova bättre, jobba effektivare och inte minst älska bättre! GOD JUL!

    1. Anders Lindh skriver:

      Jajamen, 😉

  2. Katarina Bruning skriver:

    Jag har förstått att det har varit något nytt på gång. Läst om träning, kaffe utan tillbehör men nästan inget om mat. När du är klar kan du kommit hit och äta närproducerat lamm, dock ej med bea.

    Anders, du har ju redan ditt peppord: kämpa, du kommer att klara det.

    1. Anders Lindh skriver:

      Tack, jag kommer på vår lamm, kan det vara något? #kommandoernst

      1. Katarina Bruning skriver:

        Jag gör mitt bästa, sparar en stek. Börja skapa recept #kommandoernst

  3. Himla bra blogginlägg Anders!

    Kan rekommendera Kundaliniyoga = ger energi istället för att köra slut på dig samtidigt som det rensar ”systemen”. Och ta då en Kundalinikurs som inte är inriktad på en massa obegripbara mantaran och hum och flum (sånt fixar inte jag heller).

    Hur många timmar sover du per natt? Inte mellan tummen och pekfingret utan när somnar och vaknar du, det är timmarna däremellan som är intressanta? Sover du hela natten eller vaknar du mellan varven (jag vaknar vid tre med de mest briljanta ideér :))

    Hur mycket jobbar du egentligen?
    Hur mycket tillbringar du stillasittande/liggande framför dator/skärmverksamhet?
    Hur ser din frukost ut, vanligen (inte de där dieterna du äter nu som aldrig funkar i längden :))
    Hur mycket tid lägger du på något intresse som verkligen stimulerar dig? Obs! inte jobb relaterat 🙂

    Rekommenderar kosttillskottet Mivitotal Plus, den smakar skit men behöver bara ta en sked om dagen och eftersom den är i flytande form tar kroppen upp den (enda som funkat på mig).

    Är du ingen gruppyoga människa så finns det bra DVD att köra hemma framför tvn, prova dig fram på Youtube. Knapp halvtimme om dagen och du märker skillnad redan efter en vecka.

    Jag menar sedan du nu bloggade om det.
    God Jul då Anders med familj!

    1. Anders Lindh skriver:

      På väg mot yogan, har tjuvstartat. Måste lyfta bort lite buddha mage först;-)

  4. Li Hedberg skriver:

    Bra jobbat! Du kommer gå stärkt (i dubbel bemärkelse) ur detta, var så säker 🙂

    1. Anders Lindh skriver:

      Li, Det är planen;-)

  5. Laila Berggren skriver:

    Lycka till, men du bör nog kolla in en annan helt annorlunda diet som gör att du garanterat går ner, men som gör att du kan äta dig mätt aldrig gå hungrig. Läs lite här (medans du tuggar på pulver) tro mig, det funkar mycket bra. Och julen är perfekt bara du håller dig borta från gottebordet, och brödet etc. http://www.kostdoktorn.se/varfor-kaloriraknare-ar-hjarntvattade/

    1. Anders Lindh skriver:

      Laila, har inte avslöjat det program jag kör men det är ITRIM, ett program som passar mig bra och oxå garanterar viktminskning. Använder nu skjortor som jag inte haft på några år;-).

  6. Åsa R skriver:

    Lycka till Anders!
    Jag tror att du skulle trivas med LCHF. Den dieten är också lätt att följa på resande fot. Plus att du får biff och bea från dag 1. 🙂

Kommentera

