En julhälsning där jag satte skrattet i halsen

Vi har skänkt julklappspengarna till wikipedia. Så börjar ett julkort som dimper ner på kontoret. Har en av våra sammarbetspartners slagit sig i huvudet, eller har dom bara haft otur när dom tänker?

Trenden att ge bort pengar som företag har funnits i många år. Några väljer att kalla det för CSR. Min första tanke är självklar för mig. Det finns väl andra som i så fall har större behov än ett antal människor som driver en opensource baserad webbplats?

Men vänta ett tag, jag tänker en gång till och tolkar det dom gjort som något större.

Vad handlar wikipedia om, jo samarbete och kraften i att sprida kunskap. ”The competence of crowds”, som det heter på engelska. Kunskap har alltid givit människan möjlighet till utveckling. Att ge möjlighet  till skola och kunskap är kanske det största man kan hålla på med.

Det är just det som wikipedia gör, och vår samarbetspartner stödjer detta. Rätt tänkt, tänker jag!

Landade framför SVT Kunskapskanalen i helgen.Lyssnade på William Rankin (killen på bilden ovan) som talare på Gränslöst lärande i Göteborg i oktober 2012. Han pratade om ”Renewing Teaching & Learning: Leveraging Mobility for Student Engagement”.

Kan väl säga att hans föreläsning var mina mest välinvesterade 42 minuter på länge.

Den stora utmaningen är kanske att inte att jobba med undervisning och lärande på det vis som vi nu gjort i snart 300 år och vi konsulter i snart 100 år. Kanske dags för utbildning 2.0. Inte bara i skolan utan även i det vi gör i våra tjänster, där vi/jag bl a jobbar med företagsutbildning.

Förövrigt tror jag på vad  Set Godin säger;

“Never again is someone going to pay you to give them answers they can look up online. They’ll only pay you to solve problems that don’t yet have answers”

Så jag får väl fundera på vilka problem vi/jag löser för våra kunder och prata mer om dessa.

En kommentar Lägg till

Kommentera

